Een fraai stukje conservatorium hiphop

Pete Philly & Perquisite in Romein

Jan-Willem Poelma, ,

Hiphop evolueert en begint andere contouren aan te nemen. Al enkele jaren speelt dit proces ook een duidelijk rol in Nederland. Hiphop hoeft niet meer alleen hard en grof te zijn, het mag ook eerlijk en gevoelig zijn. Hiphop wordt hipper en een steeds breder publiek raakt geïnteresseerd in de muziekvorm

Pete Philly & Perquisite in Romein

Hiphop evolueert en begint andere contouren aan te nemen. Al enkele jaren speelt dit proces ook een duidelijk rol in Nederland. Hiphop hoeft niet meer alleen hard en grof te zijn, het mag ook eerlijk en gevoelig zijn. Hiphop wordt hipper en een steeds breder publiek raakt geïnteresseerd in de muziekvorm. Dit gegeven werd op zaterdag 20 oktober in een goed gevuld poppodium Romein bevestigd door de hoogstaande show van Pete Philly & Perquisite. Een fraai stukje conservatorium hiphop van de bovenste plank. Pete Philly & Perquisite (PP&P) vertrokken al in hun vroege zaterdagmiddag naar Leeuwarden om een debat bij te wonen in Romein onder de noemer 'All different, all equal.' Enkele aanwezigen vertelden mij dat Pete Philly zich daar enigszins ongeïnteresseerd en arrogant had gepresenteerd. Met dit gegeven in mijn achterhoofd ging ik voor de vierde keer in mijn leven kijken naar een liveshow van deze band. PP&P worden ondersteund door een dj, een bassist en een saxofonist. Stuk voor stuk zeer kundige artiesten die de baas zijn over hun instrumenten. Pete Philly neemt het vocale gedeelte voor zijn rekening en Perquisite bedient de drumcomputer en vertoont zijn kunsten op de cello. Het eerste album van PP&P (Mindstate) werd in 2005 zeer goed ontvangen. Niet alleen Nederland werd veroverd met dit ijzersterke conceptalbum, maar ook in een land als Japan werd hun plaat goed verkocht. In september 2007 verscheen het tweede album van PP&P genaamd "Mystery Repeats." Een iets luchtiger album dan de voorganger, maar daarom niet minder muzikaal. Persoonlijk was ik erg te spreken over de live-uitvoeringen van de songs die op "Mystery Repeats" staan. De muziek komt wat mij betreft beter tot zijn recht in een zaal dan op de plaat. Vooral de uitvoering van het openingsnummer Clap, kick, flow is hier een goed voorbeeld van. Een bestaande drumlijn werd aangevuld met loopjes die ter plekke, middels de stem van Pete werden opgenomen. Een erg originele en minimalistische manier van muziek maken dus. Ook de solo van Perquisite op cello verdient een eervolle vermelding. Vooral de hierin verwerkte metal-rifjes getuigen van een hoogwaardige en brede muzieksmaak. Deze solo liep naadloos over in de titelsong van het album "Mystery Repeats." Wederom een hoogtepunt in de show. Als afsluiter van de avond werd "Grateful" ten gehore gebracht, dat net als de overige nummers van "Mindstate," op een enthousiaste reactie van het publiek kon rekenen. Ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat het een zeer geslaagde avond was, waarop de zinsnede: "Daar had je bij moeten zijn," sterk van toepassing is. Een geslaagd voorprogramma van de zeskoppige band Arts The Beatdoctor en een spetterende show van Pete Philly en Perquisite waren het ideale recept voor een avondje kwalitatieve new school hiphop in de Friese hoofdstad. Dus mocht je deze show gemist hebben, op 19 april is er een herkansing en staan Pete Philly en Perquisite in de Harmonie.