Studiodagboek Zwart Op Wit Studiodagboek Zwart Op Wit

Hiphop-formatie Zwart Op Wit in de studio voor het debuutalbum

, Jelle F. Post,

Studiodagboek Zwart Op Wit

Hiphop-formatie Zwart Op Wit in de studio voor het debuutalbum

Jelle F. Post, ,

“Het wordt een bijzonder album met hier en daar, voor bekenden, een aantal verrassende aanpassingen aan de nummers” aldus Zwart op Wit. Zwart op Wit is in oktober gestart met de opnames voor hun debuutalbum. Zwart op Wit heeft gekozen voor de “Bunt studio” te Utrecht. Na contact met Menno Bakker van “Bunt” bleek wederzijdse interesse en vooral zijn analoog/digitaal opname combinatie doorslaggevend. Op budgettaire basis is besloten instrumenten op te nemen bij Bunt en vocals in de Studio van Remon, de combinatie van analoog en ProTools van Bunt valt dus goed te combineren met de mogelijkheden van Remon’s studio.

Hiphop-formatie Zwart Op Wit in de studio voor het debuutalbum

“Het wordt een bijzonder album met hier en daar, voor bekenden, een aantal verrassende aanpassingen aan de nummers” aldus Zwart op Wit. Zwart op Wit is in oktober gestart met de opnames voor hun debuutalbum. Zwart op Wit heeft gekozen voor de “Bunt studio” te Utrecht. Na contact met Menno Bakker van “Bunt” bleek wederzijdse interesse en vooral zijn analoog/digitaal opname combinatie doorslaggevend. Op budgettaire basis is besloten instrumenten op te nemen bij Bunt en vocals in de Studio van Remon, de combinatie van analoog en ProTools van Bunt valt dus goed te combineren met de mogelijkheden van Remon’s studio. “Half acht ’s ochtends vanuit Groningen naar het Friese Joure...en dan nog een keer zeggen dat muzikanten geen ochtendmensen zijn! Nou dat klopt” aldus Aljan, bassist van Zwart op Wit. Inladen en met de gehele vloot richting Utrecht, Zwart op Wit gaat de studio in en hoe. Toch kan ik, al liggend op de ontbrekende achterbank van de Benz op grijskenteken, niet aan de gedachte ontsnappen dat onze professionele collega’s er iets florissanter bij hebben gelegen. Een pluspunt? de pre-opnames op Menno Bakkers laptopske alleen al, waren er erg goed. De routebeschrijfster bracht ons vlak voor Utrecht bij de blauwkapel, trotse verdedigingslinie des vaderland en erg toepasselijk voor de komende strijd die zal worden gevoerd. Na maanden van hard werken aan de geselecteerde nummers, eindelijk D-day in de bunker van “Bunt Studio”. Dag één stond geheel in het teken van de soundcheck voor de drums, Menno’s meesteroor bleek aan het eind van de dag een drumgeluid te hebben opgeleverd waar je U tegen zegt. Bijkomend voordeel bleek dat Joop gelukkig zijn “ Belltree” was vergeten zodat sommige Zwart op Wit tradities toch nog in ere werden gehouden. ...o ja; ook gitaar en bas mochten even proeven aan de mogelijkheden. Een pittig dagje van koffie, tabak en heel veel soundchecken werd afgesloten met een warm onthaal in casa studentico te Utrecht waar na een rijkelijk belegde deegbodem in de plaatselijke Pizzeria in hoog tempo naar binnen werd gewerkt en een perfecte slaapplaats: Emma bedankt! Het mag weer een bevestiging van de Murphies law heten dat op het moment dat Zwart op Wit de studio in duikt het plotsklaps fantastisch weer wordt De zon schijnt, maar binnen wordt gewerkt en hoe. Rinze(gitaar) en Aljan(bas) kunnen vervolgens starten met de soundcheck. gezien het brede scala aan versterker mogelijkheden werd dit een schoolvoorbeeld van het kind in de snoepwinkel, proberen, proberen en nog eens proberen. Na een hoop testen kwam Aljan uiteindelijk toch weer terecht bij zijn vertrouwde SWR stack, Rinze liet nog even op zich wachten. De combinatie van een Fender bandmaster Top en zijn eigen Marshall kabinet leken in eerste instantie een perfecte combinatie. Let wel, leken! Na een lange ochtend soundchecken en de belofte van Menno op een Mesa Triple Rectifier kon halverwege de middag een start worden gemaakt met de opnames. Na een paar proefopnames een korte check en wederom werd het drumgeluid onderwerp van pure verbazing. Ook het gitaargeluid aangedreven door de Bandmaster bleek een aantal fijne verassingen voor ons in petto te hebben. Het basgeluid bleek toch een paar nieuwe snaren te kunnen gebruiken en na het tripje naar Utrecht centrum kon de start worden gemaakt met de eerste serieuze opnames met de nadruk op de drums natuurlijk. Na vier dagen hard werken, de therapeutische slechtvoetbal sessies en natuurlijk geleid door het meesteroor van Menno, kon Zwart op Wit zeggen dat de drums er zwaar, met hoofdletter Z, goed opstonden. Bijkomend voordeel leek het aantal zeer geslaagde takes van zowel bas als gitaar. Week twee en drie staan grotendeels in het teken van bas, gitaar en een hoop editing. Het constante zoeken naar de ideale sound en take vroegen zo nu en dan hun tol, de kereltjes lagen namelijk meestal om half elf al te slapen. Punt van verbazing bleek de explorer van Rinze, dit beest bleek eens te meer te beschikken over een geluid dat meer kon dan alleen rocken. Vanaf dat moment werd er dan ook zwaar geëxperimenteerd met het geluid en de diverse setups. Nadat zowel drums, gitaar als bas waren opgenomen, is het de beurt aan de trompet. De Calicchio 1s2 van Joan, bleek zijn studio reputatie hoog te houden. Bij het opnemen van de trompet is gekozen voor een tweetal microfoons en een d.i. via de korg ax100g. Dit leverde het beste en meest karakteriserende geluid op voor Zwart op Wit. Momenteel wordt hard gewerkt aan de afronding van de opnames van de Trompet en Raps. De verwachting is dat eind december / begin januari de mix en mastering compleet is. Voor de productie en distributie van het album, heeft Zwart op Wit een aantal gegadigden. Houd voor de officiële release en cd-presentatie de site van de band in de gaten. www.zwartopwitband.nl

nu op 3voor12