Het gesprek over het nieuwe avontuur vindt gezien de spreiding over de planeet plaats via Teams, op een druilerige zondagochtend al rijdend over de A2. Joep van Son kennen we van het lofi punk duo WE ARE JOINERS. Bas van Genugten is een begenadigd visueel artiest en was ooit de helft van het illustere duo VJ Scharzweide.
Dag heren! Om maar meteen met de meest prangende deur in huis te vallen: wie van jullie is Wilbur en wie is Moore?
Bas: "Tja, die naam had ik nog liggen van een vorig project dat nooit van de grond gekomen is, maar ik vond het nog altijd een fantastische naam. Joep kon geen betere naam verzinnen en vond het prima. Voor de duidelijkheid: Wilbur is het blauwe mannetje, Moore is zijn allerbeste vriend"
Die blauwe doet me aan iemand denken. Maar goed, hoe kwamen jullie op het idee om een eigen label te starten?
Bas: "Joep vroeg eens 'zullen we een label beginnen?', waarop ik zei 'ja, dat is goed!'. Daarop ben ik maar allerlei namen gaan registreren en heb ik een bedrijf gestart. Toen kon Joep niet meer terug."
Joep: "We hebben er anders wel meer dan een jaar voorbereiding in zitten."
Bas: "Zeker, maar op een gegeven ogenblik dachten we 'laten we het maar gewoon doen' en besloten we door te pakken."
Maar wat was jullie drijfveer?
Joep: "Ik ken heel veel goede artiesten die vaak niet opgemerkt worden en ik dacht 'laten we die eens helpen'."
Bas: "We willen inderdaad daar helpen waar het zinnig is. We hebben bijvoorbeeld nog geen enorme financiële slagkracht, dus we kunnen geen dure publicist inhuren, maar we kunnen een artiest er wel mee in contact brengen. We kunnen geen grote tournee regelen, maar er wij bij assisteren. Of we helpen met de art-work of videoclip. Een mooi voorbeeld is Parent Teacher. Hij heeft zelf een schrijver van onder andere Pitchfork betaald voor zijn albumbiografie, nadat Joep ze samen had gebracht. Ook de mastering van het album deed hij zelf, maar wij verzorgden de distributie van zijn cassettes. En zo regelen wij zijn bandcamp, maar Spotify regelt hij zelf. "
Joep: "En zo maak je per artiest een 'pakketje'. Helaas is de tendens dat veel (buitenlandse) artiesten in zee willen met een publicist. Die zijn takkeduur, maar hebben korte lijntjes met vooraanstaande blogs. Ik ken dan ook veel artiesten die uiteindelijk gedesillusioneerd zijn als blijkt dat ze ondanks de peperdure publicist nauwelijks response krijgen van de grote blogs. En da's natuurlijk bullshit om die weg te willen bewandelen, want het gaat om de muziek. Wij zoeken juist artiesten die zelf heel actief zijn in zichzelf neerzetten en promoten."