Dead Neanderthals (Nijmegen), bestaande uit Otto Kokke (o.a. MNHM, DNMF, Fantoom) en René Aquarius (o.a. Coffin Lurker, Plague Organ en Twin Sister) gaat al lang mee. De twee vrienden spelen al samen sinds 2010 en begonnen aanvankelijk als saxofonist en ‘caveman drummer’ met blastbeats. Inmiddels zijn ze 43 albums en singles rijker, met als laatste de single ‘Click’. Kokke heeft de baritonsax ingeruild voor een minimalistische synthesizer, maar Aquarius zwoegt nog steeds als een beest achter zijn drumstel.
Club Void, de wekelijkse clubavond in de Effenaar is in 2022 nieuw leven ingeblazen door Paul van Berlo en Peter van Elderen. Het is speciaal bedoeld voor bands uit de stonerscene en aanverwante genres. Op deze editie stonden Dead Neanderthals en Radar Men From the Moon op het programma.
Dead Neanderthals
De show in de Effenaar opent met een wolk van rook en vijftien felwitte bouwspots, het publiek wordt een moment verblind en slaat de handen voor de ogen. De gestaltes van de heren zijn nauwelijks zichtbaar. Dertig minuten lang brengen ze het nummer ‘Unity’ van het album ‘Metal’.
Ondanks het felle licht val je in de meest afgrijselijke donkere diepten, muzikaal gedragen door de minimalistische kleine secunde en de almaar stuwende drums van René. Een mantra van 140 beats per minute. We mogen pas weer ademhalen aan het eind van de set waar Aquarius zijn ontelbare zestiende noten inruilt voor één noot in vier maten. En met die rust gaat ook het licht uit.
Radar Men from the Moon
De hoofdact van vanavond gaat ook al lang mee. Radar Men From the Moon (RMFTM) heeft zich in de loop der jaren meermaals opnieuw uitgevonden en die heruitvinding omarmd. Of het nu in een traditionele analoge setting is of een combinatie met synths, van dissonante psychrock, post-punk tot industrial / drone-techno - ze noemen het zelf Acid Metal, het blijft altijd interessant klinken.
De zaal is inmiddels voller, mede ook door de flinke delegatie uit Tilburg.
De set van vanavond bestaat uit nummers van het laatste album ‘The Bestial Light’ en een sneak peak van net opgenomen nieuwe nummers. De Instagrampagina van de band leert ons dat de opnames van de nieuwe plaat in volle gang zijn.
Het zestal zet er meteen de vaart in. Zanger Niels Koster zingt vanuit zijn tenen. Dat RMFTM inmiddels speelt met twee drummers (Tony Lathouwers & Joep Schmitz) helpt de rauwe klank enorm. Het is goed te horen dat ze allebei een eigen functie hebben en ze vullen elkaar goed aan. Tussen de nummers klinkt af en toe een mooie langzame drone, als een soort lijm tussen de muziek. Het geeft ook drummer Schmitz twee keer de gelegenheid om zijn kapotgeslagen snaredrums te wisselen.
De band heeft een goede mix gemaakt van bekend en onbekend werk. Titelsong ‘The Bestial Light’ valt op door het verschil met de rest van de muziek. Het begint met de gesproken stem van Koster met op de achtergrond de gitaarvertolking van huilende wolven. Dit had ook een goed openingsnummer kunnen zijn. Ook ‘Pleasure’ en ‘Self’ vallen in de smaak. De opbouw naar het eind is ook fijn met de schtevige nummers ‘Eden in Reverse’, het nieuwe ‘Open Door to Vices’ en als laatste ‘Breeding’ waar de hoofden van de bezoekers het hardst meebewegen.
Het blijkt een mooie avond vol afwisseling. Radar Men From the Moon vindt (weer) een nieuwe stijl en dat bevalt heel erg goed. We zijn benieuwd wat de toekomst gaat brengen.