Plaats van handeling vanavond is de kleine zaal van de Effenaar. Maar het had net zo goed een hagelwitte Southern Baptist Church in Louisiana kunnen zijn. Want ‘Renegade Gospel Queen’ Michelle David zal vanavond acte de présence geven, samen met de uit Lefties Soul Connection en Beans & Fatback afkomstige ‘jaren 30 criminelen’ Onno Smit en Paul Willemsen, respectievelijk op gitaar, en Toon Oomen op drums.

Lea Kliphuis

Maar eerst is het de beurt aan de Nijmeegse Lea Kliphuis om de zaal op te warmen. En dat is eerlijk gezegd een beetje een vreemde keuze. Want de ingetogen americana staat qua sound bijna diametraal op de muziek van Michelle David & The Gospel Sessions. Ze kan dan ook niet rekenen op de onverdeelde aandacht van het publiek. Maar daar laat de vrolijke krullenbol zich niet door uit het veld slaan en met het  afsluitende ‘Keep Me From Falling’ zingt het publiek zelfs voorzichtig mee. De stembanden zijn alvast opgewarmd voor wat volgt.

Michelle David & The Gospel Sessions

Dat Michelle David muzikaal uit een héél ander vaatje tapt dan Lea Kliphuis wordt al vanaf de eerst noten duidelijk. Dit is Soul met een hoofdletter ’S’. Of beter gezegd: ‘Gospel’ met een hoofdletter ‘G’ (de eerste muziekstroming is tenslotte uit de laatste ontstaan). De minimale bezetting is het enige vreemde aan Michellle David & The Gospel Sessions. Waar is dat Hammond B3 orgel, die blazers-sectie, die staande bas en het achtergrondkoortje dat je verwacht bij een welluidende naam als ‘Michelle David & The Gospel Sessions’? Nee, deze ‘Gospel Sessions’ zijn van een welhaast gereformeerde bezetting, zo minimaal. Maar who cares als je een dame hebt met stembanden van het kaliber Michelle David, waar je de Hammond-Leslie Box met het grootste gemak mee van het podium blaast.

Want La David is ondanks haar geringe lengte — met stiletto hakken en een imposante afro is ze nog steeds ruim een kop kleiner dan haar begeleiders — een indrukwekkende verschijning. Alles aan haar ademt rauwe expressie. En het rudimentaire en sterk ritmische spel laat veel van de liedjes ademen, terwijl een vollere bezetting waarschijnlijk de aandacht had afgeleid van haar fraaie stem. Dit wordt duidelijk in songs als ‘Rocking My Soul’  en ‘Psalms’; ingetogen, bijna laid back liedjes die alleen maar doen vermoeden wat de power van Michelle Davids stem is. Een zéér sterk vermoeden, dat dan weer wel.

Streng is de zangeres ook. Voordat ze begint aan traditional ‘Get On Board’, die ze aan The Staple Singers toeschrijft en die de band fraai over laat lopen in eigen compositie ‘My Praise’, vertelt ze ‘haar’ huisregels. De belangrijkste: “There’s no such thing as a concert, we are having an experience.” En verder blijkt vooral alles geoorloofd…

Maar wij zijn hier toch vooral om te luisteren naar haar songs. Zoals het ongemeen rauwe ‘Can’t No Grave’ – een nummer waar je nekharen automatisch recht overeind van gaan staan. Om de druk een beetje van de ketel te halen volgt ‘99½’, en daarmee is er dan eindelijk de vereiste publieksparticipatie. Want Michelle David begrijpt dat het publiek zo’n klein vrouwtje als zij niet makkelijk kan overstemmen.

Na deze meezinger zijn de remmen los en lijken de songs steeds vaker op losse jams. Via het zéér fraaie kippenvelnummer ‘Tradewinds’ — een gospel traditional die Michelle al op haar vijfde solo zong in haar lokale kerk — wordt toegewerkt naar de toegift.

De toegift, ‘Baptized’ is een a-capella song waarbij de heren de koortjes verzorgen. En net als een doop was dit optreden een louterende ervaring. Het heilige vuur ontbrak vanavond zéker niet. Het publiek zal ongetwijfeld wat meer ‘in de Here’ zijn na deze ‘experience’.

Gezien: Lea Kliphuis en Michelle David & The Gospel Sessions, op vrijdag 21 april 2017, in de Effenaar.