Eerste editie KEIURBAN pakt ongedwongen goed uit

Nieuwe nummers SBBB en uitsmijter De Likt hoogtepunten nieuw festival

Tekst: Anke Langelaan / Fotografie: Lotte Schrander & Brendy Wijdeven ,

Het was nogal een verrassing, zowel voor de organisatie als de bezoekers van KEIURBAN, wat de eerste editie van dit nieuwe jaarlijkse festival in de Effenaar precies zou voorstellen. Samen met de Eindhovense band Stuurbaard Bakkebaard (SBBB) stelde het poppodium in ieder geval een gemêleerde line-up op van Nederlandse en Belgische artiesten die nog niet heel bekend zijn bij het grote publiek. En de term nieuwjaarsborrel kwam regelmatig terug in de communicatie rondom KEIURBAN. Met het Stuurbaard Bak 'n' Braad menu was in ieder geval ook aan een warme hap gedacht. Maar verder kreeg het festival vooral een ‘organisch karakter’, geheel naar voorbeeld van SBBB zelf. En dat pakte ongedwongen goed uit. Net als de langverwachte nieuwe nummers die de huisband liet horen. De show werd uiteindelijk keihard gestolen door hekkensluiter De Likt.

Opwarming
De opwarming van het publiek voorafgaand aan hoofdact SBBB verloopt niet zo vlammend als waarschijnlijk bedoeld. De begintijd van 19 uur is duidelijk te vroeg en spitsafbijter dj Herr Seele (‘die hilarische tv-compagnon van Kamagurka’) draait onconventionele plaatjes in een nog lege zaal. Als een uur later de Amsterdamse band Naive Set begint in de foyer, wordt het voorzichtig al wat drukker. Diens indiepop repertoire van mellow beach-boys-achtige nummers blijkt ook een prima (echt) begin van de avond.

Jammer dat opvolger Bed Rugs die stijgende lijn niet doorzet in de kleine zaal. De dromerige psychedelische rock van deze viermansformatie uit Antwerpen klinkt zeker goed, maar ook een beetje slaapverwekkend. Het publiek stroomt daarom langzaam maar zeker richting de Stuurbaard Bak 'n' Braad tijdens het optreden. Waar het ook druk is tijdens de tussensets van dj’s Herr Seele en Discos Horizontes. De opmerkelijke act van Hantrax weet de foyer wel weer dichtbevolkt te krijgen. Dit soloproject van de Antwerpse elektronica componist & producer Han Swolfs vergt an acquired taste, maar de diverse combinatie van elektronische geluids- en lichteffecten boeit in ieder geval tot het eind.

Verse songs
Eigenlijk was het de bedoeling dat SBBB tijdens KEIURBAN zijn nieuwe (alweer zesde) album zou presenteren. Maar wie de band - die dit jaar twee decennia bestaat - een beetje heeft gevolgd al die jaren, weet dat zanger/gitarist Timo van Veen, bassist Onno Kortland, drummer Marc Koppen en nieuwe-maar-ook-weer-niet-nieuwe gitarist Richard Slegers een eigenzinnige laissez faire attitude koesteren. Dat komt de creativiteit en kwaliteit van hun muziek zeker ten goede, maar maakt plannen vrij lastig. Voor het album heeft de band toch nog wat meer tijd nodig, dus krijgt het publiek in ieder geval een paar ‘verse songs’ te horen. En daarmee is absoluut geen sprake van een teleurstelling, want het nieuwe materiaal klinkt meer dan goed. Live is SBBB sowieso op z’n best. “We vinden het te gek als het publiek onze vibe voelt en we onze nieuwe energie over kunnen brengen en terugkrijgen”, vertelde Timo eerder.

Gezellig provocerend
Zulke try-outs, waarbij de bandleden nieuwe nummers live uitproberen en ter plekke aanpassen op de reacties uit het publiek, vinden ze naar eigen zeggen het leukst om te doen. Die interactie is tijdens het optreden op KEIURBAN dan ook goed te voelen én te horen. ‘Speuluh’ en ‘zugabuh’ klinkt het al gezellig provocerend vanuit de zaal terwijl de intro van het eerste nummer net is ingezet. Dit is duidelijk waarvoor de bezoekers zijn gekomen, getuige de stampvolle kleine zaal en het enthousiasme dat bij elk nummer meer wordt. Als de grootste hit 'I didn't Understand How It Could be Done But I Amazed Myself' ("onze J'aime j'aime la vie", aldus Timo, die als frontman net zo gezellig provocerend is) voorbijkomt, blijkt de band inmiddels zelfs een meezinger te hebben. Aan goede muziek en loyaliteit van de fans dus geen gebrek voor SBBB. Nu alleen nog even dat nieuwe album afronden.

Geweldige uitsmijter
Na Hantrax lijkt het optreden van SBBB het hoogtepunt van de avond te zijn en een aanzienlijk deel van de bezoekers besluit daarom niet te blijven voor slotact De Likt. Daar zullen ze achteraf spijt van hebben, want KEIURBAN heeft duidelijk het beste voor het laatste bewaard. Deze recalcitrante jongens zou je makkelijk weg kunnen zetten als de Rotterdamse Jeugd van Tegenwoordig (want een electro-hiphoptrio), maar dat blijkt volledig onterecht. De Likt is veel rauwer, energieker, viezer, leuker en charismatischer. Vooral zanger Jordy Dijkshoorn (die qua voorkomen doet denken aan de mannelijke helft van Die Antwoord) krijgt de zaal binnen een paar seconden helemaal los: "Zijn jullie nog een beetje wakker lieve mensuuuuuuuuuh", schreeuwt hij met Rotterdamse tongval door de zaal. En dan gaat ook echt het dak eraf. Nog meer schreeuwen, goeie rapflows, lekkere beats, toffe dansjes en gewoon rücksichtslos door het publiek heen beuken. Na twee toegiften is het echt klaar, al denkt het publiek daar duidelijk anders over. Geweldige uitsmijter dus en De Likt mag volgend jaar zeker terugkomen. Doe daar dan de uiteindelijke albumpresentatie van SBBB bij en de basis voor een tweede editie van KEIURBAN staat al als een huis.

Gezien: KEIURBAN met o.a. Stuurbaard Bakkebaard & De Likt, op 8 januari in de Effenaar