Slotinterview DDW Music 2016: “Je merkt dat mensen het festival beginnen te begrijpen”

In gesprek met programmeurs Elvin Usidame (Effenaar) en Age Versluis (Friendly Fire)

Tekst: Anke Langelaan / Fotografie: Lotte Schrander, Dick Rennings, Dani Silvia ,

Hoewel de officiële cijfers nog niet bekend zijn, mag de afgelopen tweede editie van DDW Music zeker een overtreffing genoemd worden, stellen programmeurs Elvin Usidame (Effenaar) en Age Versluis (Friendly Fire; booking agency/artist management). “Met nog een vol weekend te gaan (het interview vond plaats voor het einde van de DDW, red.) hebben we dit jaar sowieso al het dubbele aantal bezoekers ten opzichte van vorig jaar. Elke avond was minstens één zaal uitverkocht.” Van de zestig artiesten op twaalf locaties waren Loyle Carner, S.T. Cordell, Woodie Smalls, ISLAND, Pitou en Dillon ‘het meest spraakmakend’, volgens de Effenaar. Samen met 3voor12/Eindhoven blikken Usidame en Versluis terug op een succesvolle DDW Music 2016 en mogen we vast ‘verklappen’ dat dit aanvullende muziekprogramma tijdens de DDW absoluut een blijvertje is.

Wat is zo specifiek ‘Dutch Design Week (DDW)’ aan de programmering van DDW Music? 
Elvin: “We boeken acts die een link hebben met het gedachtegoed van de DDW; vernieuwend, nieuwsgierig makend, experimenteel, niet voor de hand liggend. We willen het publiek uitdagen en laten ontdekken. Maar het moet wel nog te volgen zijn.”
Age: “Daarom kiezen we bewust voor artiesten die net niet te groot zijn, maar het wel in zich hebben om op korte termijn door te breken. Dat is ook goed voor Eindhoven, omdat zulke artiesten in een vroeg stadium een band opbouwen met de stad. En dat helpt weer om een jaar later nieuwe, spraakmakende acts te strikken. Je merkt dat mensen het festival beginnen te begrijpen, dat het groeit en een naam krijgt.” 

In hoeverre verschilt deze editie met vorig jaar, los van het hogere bezoekersaantal?
Elvin: “De eerste editie was nog een beetje afwachtend en last minute. We wilden vooral iets bieden na 18.00 uur, omdat veel bezoekers van de DDW ook ’s avonds willen blijven ontdekken. Dit jaar is het programma meer geïntegreerd met het dagprogramma van de DDW en dat straalt af op het publiek.”
Age: “We merkten dat er deze keer bezoekers waren die een specifieke DDW Music-route hadden uitgestippeld en echt van act naar act gingen. En waar het eerst vooral muziekliefhebbers waren die vanwege het muziekprogramma ook design ontdekten, was dat nu vooral andersom.”

De DDW trekt veel internationale bezoekers en elk land kent zijn eigen muziekpubliek, wordt wel gezegd. Merk je dat ook aan de sfeer tijdens DDW Music-optredens?
Elvin: “Ja, je ziet en hoort wel andere reacties bij dit publiek. Ze zijn heel enthousiast, gaan snel vooraan staan, ook als ze de band helemaal niet kennen.”
Age: “Ze hebben er echt zin in. Staan er helemaal voor de muziek. Ze praten er ook een stuk minder doorheen, da’s heel fijn.” 

Wat waren dit jaar de meest positieve verrassingen?
Elvin: “Zowel wijzelf als bezoekers zijn heel enthousiast over een aantal nieuwe locaties, zoals het DDW Music Lab op het Ketelhuisplein. Alle optredens daar waren bovendien gratis en dat was een groot succes. Dus dat podium houden we er zeker in.”
Age: “De introductie van Fifth | NRE als locatie was ook een schot in de roos. Dat vond ik persoonlijk een van de tofste plekken, omdat het programma zo divers was. De ene avond hiphop, de volgende dag een Deense singer-songwriter en daarna weer een psychedelische jamband. Terwijl die zaal normaal gesproken juist meer soul/jazz-minded is.”

Viel er ook nog iets tegen, oftewel; wat kan volgende keer beter?
Age: “We willen nog meer specials (shows van grotere artiesten in het Muziekgebouw en de Effenaar, red.), daarvoor hadden we dit jaar eerlijk gezegd meer mogelijkheden verwacht. De kwantiteit viel helaas wel een beetje tegen.”
Elvin: “Ja, die bovenlaag kunnen en zullen we wel verbreden met acts die meer mensen aanspreken. Het is juist leuk om ook een algemeen publiek te trekken zodat die mensen uiteindelijk weer met de ontdekkers kennismaken.” 

Nog meer nieuwe of ander plannen voor volgende edities?  
Elvin: “Net als de programmering moeten ook de locaties afwijkend zijn. Dit jaar hadden we al een aantal aparte plekken, zoals het Van Abbemuseum en De Oude Rechtbank. Daar willen we nog wat vrijere keuzes in maken.”
Age: “Het is tof om gesprekken op te vangen van bezoekers die nog nooit op een bepaalde plek zijn geweest, bijvoorbeeld in het Stroomhuis. Overigens waren alle shows daar uitverkocht.”
Elvin: “Wat we ook nog verder willen ontwikkelen, is samenwerking met ontwerpers van de DDW. Bijvoorbeeld om hen de aankleding van bepaalde podia te laten doen.”