Alle nummers van Years & Years klinken als monsterhits in weinig kritisch Klokgebouw

Voorprogramma Saveus is heel veel en tegelijkertijd ook helemaal niks

Tekst: Patric Muris / Fotografie: Lotte Schrander ,

Het is snel gegaan met Years & Years, grootmeesters van de catchy popliedjes. Bij de eerste clubshowtour bleek al geen zaal groot genoeg voor de jonge Britten. Er moest haast in iedere stad naar een grotere locatie verhuisd worden om aan de grote vraag van de snel opgebouwde schare fans te kunnen voldoen. Tijdens de eerste avond van de nieuwe Europese tour wordt het Klokgebouw aangedaan, met een HMH-show in het vooruitzicht. Ook deze show is stijf uitverkocht, al lijkt dat niet zo achterin de industriële hal. Tja, al die tienermeisjes vullen zo’n kolossaal podium niet zo snel als de bezoekers van – pak hem beet – Speedfest aankomende zaterdag. 3voor12/Eindhoven is erbij en ziet dat bijna 5000 tienermeisjes precies krijgen waar ze op hoopten.

Saveus

Het is een doordeweekse dag en het publiek is jong. Op tijd beginnen heeft dan wel de voorkeur. Stipt conform tijdschema stapt voorprogramma Saveus het podium op. De Deense formatie begint als een electro-act in de stijl van Goose, maar switcht na deze interlude over op synthpop als een soortgelijke van Years & Years. Maar dan zonder de hits. En zonder de samenhang in bandgeluid. Het is wel minstens even theatraal. De zanger, die trekjes heeft van Justin Timberlake in zijn beginjaren, is dan ook wel van het grote gebaar. Hij schreeuwt het uit, met veel expressie. Zingen kan hij wel. Maar zoals zo vaak bij dit soort jonge acts is het de crux om het talent te leren doseren. Die flinke uithalen moeten geen trucje worden, maar functioneel zijn. En dat is het bij lange na niet waardoor het stemgeluid soms wat op de lachspieren werkt. De band, die prijzenswaardig alles live speelt, wisselt in 25 minuten regelmatig van stijl en is duidelijk nog op zoek naar een eigen geluid. Daardoor is Saveus heel veel, maar tegelijkertijd ook helemaal niks. 

Years & Years

Niet drie, maar vijf leden verschijnen bij aanvang van de show van het immens populaire Years & Years. De vrees dat de roem de muzikaliteit al heeft ingehaald verdwijnt snel wanneer de plek achter de verschillende instrumenten (drums, synths, percussie en bas) wordt ingenomen. De twee ‘extra’ bandleden van deze liveformatie zijn achtergrondzangeressen. Achter hen staat een enorme stellage van led-lampjes waarmee voortdurend figuren gevormd worden met de kenmerkende ‘Y’ voortdurend in het midden. De lichtgevende backdrop wordt begeleid door lasers aan beide kanten. Erg indrukwekkend. 
 
Het debuutalbum van Years & Years staat bol van bombast, maar die wordt bewaard voor later. Er wordt geopend met een a capella versie van ‘Foundation’ die overgaat in ‘Take Shelter’. De band valt bij, het jasje van frontman en publiekslieveling Olly Alexander gaat uit en het Klokgebouw gilt heel wat decibels bij elkaar: nu zijn ze echt begonnen. Het geluid is groots, maar ook schel. De middentonen komen totaal niet goed over en dat komt de zanger die veelal met kopstem zingt niet ten goede. Het bandgeluid is heel behoorlijk, met een fantastische drummer, maar de zang die al zo vaak eerder bekritiseerd is, laat het ook vanavond regelmatig afweten. Alexander is nauwelijks toonvast en zingt lang niet altijd zuiver. En als hij dat wel doet, klinkt zijn stem vaak jammerend. De teksten veranderen daardoor regelmatig in een fonetische woordenbrij.
 

Uitgerekend als de liedjes het kleinst worden gebracht en de kwetsbaarheid het grootst is, verrast hij. Zoals in ‘Memo’ waarvoor hij plaatsneemt achter de piano. Maar die momenten zijn er maar weinig. Het is wel een charmeur die er graag een show van maakt en dat zal voor velen veel verbloemen. Alsof verbloemen nodig is. Dit publiek smult van de joekels van hits. En de rest van het album dat bijna evenveel hitpotentie heeft. Dat blijkt wel uit hoe er bijvoorbeeld wordt gedanst op een versnelde versie van ‘Border’ met fraaie dubbele toetspartijen. De veelal jonge meisjes onder de bezoekers zingen alles mee. Ook de ballad ‘Eyes Shut’, populaire cover ‘Toxic’ (Britney Spears) en natuurlijk afsluitende monsterhit ‘King’. Het slaat allemaal aan bij dit gretige publiek, dat bijzonder loyaal, maar ook - zoals het tienerfans betaamt - weinig kritisch is. 

Gezien: Saveus en Years & Years, op 18 november 2018, in het Klokgebouw.