The Black Marble Selection & The Reaction geven unieke twist aan hun sixties sound

The Black Marble Selection brengt de ‘roll’ terug in rock

Tekst: Theo Miggelbrink / Fotografie: Nadia Hagen ,

Voor liefhebbers van de sound van vintage orgels is het steeds beter toeven in Eindhoven. Een maand geleden mochten The Deaf, Check 1-2 en De Stekkers al acte de présence geven in de kleine zaal van de Effenaar met hun Philicorda en Farfisa orgels. Dit keer is het de beurt aan het Tilburgse The Black Marble Selection en het Eindhovense The Reaction om de Altstadt te vullen met hun met orgelklanken doordrenkte sixties sound.

The Reaction

Vooral bij The Reaction eist de Philicorda, wellicht niet helemaal bedoeld, een hoofdrol op. Dit komt omdat geboren frontvrouw Mirjam Sieben van The Dirty Denims bij The Reaction ‘slechts’ toetseniste is. Maar dankzij haar frisse uitstraling en fraaie zwart-wit geblokte jurkje eist ze in ieder geval visueel een hoofdrol op. Bovendien is ze de meest swingende van het stel. Dat wil niet zeggen dat zanger Hugo van Dijken geen markante persoonlijkheid is. Met zijn imposante Raspoetin baard, van Lemmy geleende stembanden en Mark Lanegan’s motoriek geeft hij een geheel nieuwe dimensie aan hoe een sixties band moet klinken en hoe swingend het eruitziet. De zanger en toetseniste zijn in ieder geval de absolute blikvangers van de band. Hoewel het publiek aan het begin van deze avond nog niet helemaal losgaat, zijn de liedjes van dit Eindhovense vijftal hypercatchy. Nagenoeg alle nummers klokken keurig onder de drie minuten, waardoor we binnen de gegeven tijd toch op een imposante setlist van zestien songs getrakteerd worden. Waarbij ‘I’m Gonna Love Ya’, met een fraaie versnelling aan het einde van de song, en opmerkelijke cover ‘Down & Out’ (geschreven door Peter Koelewijn) tot de meest memorabele songs behoren.

The Black Marble Selection

Daarna is het de beurt aan The Black Marble Selection. De band trapt af met een fraai stukje sitarspel, dat zoals een échte beat-band betaamt natuurlijk niet uit het oeroude Indiase instrument afkomstig is, maar gewoon uit de fraaie VOX-gitaar van gitarist Erik Bus. Deze instrumentale intro laat de band naadloos overgaan in ‘Everyday’. Pas op dat moment komt frontman JP Lilipaly het podium op om de vocalen voor zijn rekening te nemen. Gedurende de show ontpopt hij zich als een volstrekt naturel en enthousiaste performer. Het is de vraag of het aan het charisma van de frontman of de heerlijke organische sixties sound van het Tilburgse zestal ligt, maar vanaf de eerste tonen van het optreden staat het publiek in de goed gevulde Altstadt te swingen. Met een hoofdrol voor de vele (jonge) meisjes vlak voor het podium.

Als je niet beter zou weten zou je denken dat The Black Marble Selection hoogstpersoonlijk de ‘roll’ weer teruggebracht heeft in de rock. Het is echter niet alleen de rauwe strot van JP Lilipaly die de muziek van The Black Marble Selection smoel geeft maar ook de bijna achteloze virtuositeit van de overige bandleden met het bluesharp-spel van Thijs Bus en het fraaie verzorgde spel van leadgitarist Jimmy de Kok. Vooral de lekkere wahwah-solo in ‘Took My Time’ valt daarbij op. Echte prijsnummers vanavond zijn ‘It’s Hurting So’, dat ze in een uurtje in elkaar gedraaid hebben voor het 3FM radioprogramma XNoizz, titeltrack 'Under Her Spell' en slotnummer ‘Foxy Tails’. The Black Marble Selection heeft met hun optreden in de Altstadt vanavond ongetwijfeld zieltjes gewonnen.

Gezien: The Black Marble Selection + The Reaction, op 19 juni 2015, in Altstadt