dEUS weer vertrouwd anders tijdens Soft Electric Tour

Vlaamse grootheden weten als geen ander hoe je een jubileum viert

Tekst: Daan Krahmer / Fotografie: Lotte Schrander ,

"Goedenavond. Een zondagsconcert zoals ze dat noemen" merkt Tom Barman op wanneer hij stipt op tijd het podium van het muziekgebouw betreedt. Een misplaatste opmerking voor een band die in het verleden bewees zo gretig en opzwepend te kunnen rocken, maar vanavond doen de Vlaamse grootheden van dEUS het eens anders. Onlangs trokken Barman en consorten al, in het kader van hun 20ste verjaardag, met een greatest hits show langs relevante festivals als Where The Wild Things Are en Paaspop, maar met de Soft Electric Tour wordt een andere kant van de band uitgelicht. Een must voor iedere liefhebber, want in deze setting zie je dEUS maar zelden. De vraag is echter: heeft een semi-akoestische tournee na een jaar intensief touren nog meerwaarde?

Laat daar geen misverstand over zijn: deze tournee heeft zeker meerwaarde. In plaats van klassiekers als 'Instant Street', 'Suds & Soda' en 'The Architect', staan er 'vergeten' liedjes op het programma die doorgaans niet te horen zijn tijdens dEUS concerten. Dat zijn er meer dan op twee handen te tellen zijn. Enkel 'Constant Now' en 'Bad Timing' werden eerder dit jaar ook gespeeld, zei het in stevigere uitvoeringen. Vroeg in de setlist komt het zelden live gespeelde 'Include Me Out' voorbij, later volgen adembenemende versies van 'Right As Rain' en 'Serpentine' die op veel bijval van het publiek kunnen rekenen. Schitterend zijn ook de uitgekristalliseerde uitvoeringen van 'Eternal Woman' en het even machtige als mystieke 'The Magic Hour'. Met zeventien liedjes is dit qua lengte een prima en evenwichtige setlist met een continue spanningsboog. Iedere plaat komt er goed vanaf, inclusief het meest recente, en wat lauw ontvangen, 'Following Sea'.

Met een show als deze onderstreept dEUS haar ongeëvenaarde oeuvre. dEUS is al lang niet meer de hipste band van de Benelux, maar er is ook nog altijd geen band die kan tippen aan dit veelzijdige repertoire. Het optreden is een bevlogen en intens luisterconcert, vol smetteloze uitvoeringen van alternatieve liedjes. In het "vreemde" muziekgebouw, dat volgens Barman qua opstelling aan "een examencommissie doet denken", komen die tijdloze liedjes dankzij een fantastisch geluid uitstekend tot hun recht. Het is een genot voor het oor, minder voor het oog. Vrije vogel Barman komt vanavond uitermate beheerst voor de dag. Ook de band speelt beheerst en met oog voor detail, maar ook wat afstandelijk. Ieder bandlid is in opperste concentratie en draagt hoorbaar een steentje bij aan het totaalplaatje. Zo zie je een onvervalste muzikantenband als dEUS het liefste, met precisie en vakmanschap musiceren. Wegblijvers krijgen ongelijk. Dit was de uitgelezen kans om dEUS eens in een ander jasje, een andere ambiance en met een andere (smetteloze) setlist te zien spelen.

Gezien: dEUS in het Muziekgebouw, op zondag 13 december 2015.