Kovacs schildert vijftig tinten zwart in Effenaar Kovacs schildert vijftig tinten zwart in Effenaar

Vlekkeloos optreden met weinig verrassingen

, Tekst: Niels van den Dungen / Fotografie: Hanneke Wetzer

Kovacs schildert vijftig tinten zwart in Effenaar

Vlekkeloos optreden met weinig verrassingen

Tekst: Niels van den Dungen / Fotografie: Hanneke Wetzer ,

Toegegeven: toen duidelijk werd dat de producer van Sharon Kovacs (Oscar Holleman) ook betrokken was bij bands als Within Temptation en Krezip, ontstonden wat twijfels over dit nieuwe zangtalent. Maar Kovacs is andere koek. Deze band, die om de zangeres Sharon Kovacs heen is gebouwd, is misschien niet de origineelste, maar wel bijzonder goed in haar tak van sport. Dat wijzen de successen ook wel uit: een platencontract hier, een documentaire op IDFA daar, een 3FM Megahit zus, een optreden op North Sea Jazz zo. En dan nu een albumrelease in haar thuisstad Eindhoven. De grote zaal van de Effenaar is uitverkocht voor de presentatie, dat is nog niet veel Eindhovense bands eerder gelukt.

De van oorsprong Limburgse Sharon Kovacs studeerde in 2013 af aan het Rock City Institute te Eindhoven. Daar had ze niet bepaald de subtielste docenten, als we haar website mogen geloven. Ze kon beter iets anders gaan doen volgens hen: "According to their standards I applied my voice in a very wrong way. But that's how I am: I can't sing any other way", schrijft ze op haar website. Enkele jaren later volgt een albumrelease, inclusief een uitverkochte, ramvolle Effenaar. Dan mag je je als docent ook eens achter je oren krabben. De zangeres laat zich niet van haar stuk brengen en bewijst haar ex-docenten ongelijk. Dat toont doorzettingsvermogen.
 
Bij binnenkomst valt direct op dat het podium een opmerkelijk decor is geworden. Kaarsen, ketelachtige lampen, wat tekenfilmachtige doodshoofden, spinnenwebben en last but not least een imposante witte stoel. Het roept een wat duister, gotisch sfeertje op - een randje dat ook terugkomt in haar muziek. Een albumtitel als 'Shades of Black' spreekt boekdelen. Het onvermelde voorprogramma in de vorm van niemand minder dan dj Ruben krijgt tot 21.10u de tijd om willekeurige plaatjes te draaien. 
 
Maar iets over negen is het dan zo ver. De muzikanten komen stuk voor stuk het podium opgelopen en er wordt geopend met het swingende 'Diggin', een uptempo nummer dat direct de beuk erin gooit. Na '50 Shades of Black' (de titel doet denken aan een zeker boek, maar daar houdt de vergelijking dan ook op heeft de zangeres al eens laten weten) volgt de hitsingle 'My Love'. Opvallend is dat dit nummer minder uitbundig en bombastisch wordt uitgevoerd. Kovacs’ stem is rustiger en de bandleden lijken voorzichtiger in te zetten - iets dat het nummer een nieuwe dimensie geeft. Na de hitsingle volgt de Shirley Bassey-cover ‘Diamonds Are Forever’. Daar bereikt Sharon toch haar hoogtepunt van de avond. Voor even waant ze zich de spannende vrouw die de soundtrack van de nieuwe James Bond-film verzorgt.  Haar gepassioneerde stem en excentrieke voorkomen - ja, het plaatje is compleet. Shirley Bassey, Nancy Sinatra, Tina Turner, Sharon Kovacs. Dat zou toch wat zijn.
 

Veel praten doet ze niet, die Sharon Kovacs. Daar is ze zelf ook niet zo van vertelt ze in één van haar interviews. Desondanks komt er tijdens haar concert één moment dat ze iets meer praat, namelijk recht voor het akoestisch uitgevoerde 'I've Seen That Face Before' (een Grace Jones-cover). Dit is blijkbaar het nummer dat ze doorstuurde naar Oscar Holleman via Facebook - het nummer waar het allemaal mee begon. Voor het nummer volgen de gebruikelijke bedankjes voor de producer en de crew. En tevens de mededeling dat ze hoofdzakelijk in Eindhoven blijft wonen. Hoofdzakelijk, want tussendoor gaat mevrouw ook even naar Berlijn toe. Goed, terug naar de muziek: waarom wordt 'Song for Joel' nou overgeslagen?

Het gebrek aan verrassing is het duidelijke minpunt aan het concert. Alle nummers worden vlekkeloos ten gehore gebracht, maar waar het vanavond aan ontbrak was een verrassingselement. De meest memorabele concerten zijn niet diegene waarbij je van tevoren precies weet wat je krijgt, maar waarbij er iets onverwachts plaatsvindt of wanneer je als bezoeker op het verkeerde been wordt gezet. Helaas gebeurt dat niet of nauwelijks. Dat is jammer, want dat zou een spannende vrouw vol potentie nog spannender kunnen maken.

Gezien: Kovacs, op 2 april 2015, in De Effenaar.

Nu op 3voor12