Naked Song 2014: Novastar verdient beter publiek

Oprechte muzikant anno 2014 nog altijd headlinerwaardig

Tekst: Daan Krahmer / Fotografie: Lotte Schrander ,

Weet u nog, Novastar? Ooit stond hij in het voorprogramma van Robbie Williams, in een nagenoeg uitverkochte Heineken Music Hall en op de hoofdpodia van Pinkpop en Lowlands. Anno 2014 staat hij solo geprogrammeerd als headliner van Naked Song 2014. Zijn dit jaar verschenen comeback-album werd wat ondergesneeuwd door de overvloed aan goede releases op het moment. Is zo'n headlinerstatus dan nog wel terecht? Vanavond leren we meer.

CONCERT
Novastar, tijdens Naked Song in het Muziekgebouw, op 28 juni 2014.

DE ACT
Na vijf volle jaren van radiostilte is Joost Zweegers terug met zijn Novastar. Een bedrieglijke radiostilte welteverstaan. Achter de schermen werkte de succesvolle Nederbelg vier jaar lang aan nieuw materiaal voor de opvolger van het populaire studioalbum 'Almost Bangor'. Daarvoor ging Zweegers internationaal. In Engeland werd de samenwerking met de Britse producer John Lekkie aangegaan. Een man die meewerkte aan legendarische platen als 'The Bends' van Radiohead, het titelloze debuut van the Stone Roses en 'Dark Side Of The Moon' van Pink Floyd en daarmee door de jaren heen een respectabele status heeft verworven. Toch is het karakteristieke, melodieuze Novastar-geluid op het eerder dit jaar verschenen 'Inside Outside' in tact gebleven. Zweegers klinkt hooguit wat ingetogener en wat Britser.

HET NUMMER
'Closer To You', de huidige single. Zonder bellen, koortjes en band blijf dat liedje fier overeind. Tijdloos.

HET MOMENT
Je zou het bijna vergeten maar Novastar heeft hits. Sterker nog: hij heeft meer hits op zijn naam staan dan wie dan ook tijdens deze editie van Naked Song. 'Mars Needs Woman', 'Beacause' en 'Wrong', het zijn stuk voor stuk liedjes die veelvoudig op de radio zijn gedraaid en de tijdgeest hebben doorstaan. Na "hoe was voetbal? Ik heb medelijden met Chili" wordt onverwacht 'Wrong' ingezet. Ook in kleine uitvoering blijkt het een gelukzalig mooi liedje.

OOK OPMERKELIJK
Opvallend: Zweegers is en blijft een uitmuntende zanger. Zangtechnisch is hij erg sterk: gekenmerkt door een hoog bereik, krachtig- en honingzoet stemgeluid. Wanneer die andere hit, 'The Best Is Yet To Come', aan het einde nog door het muziekgebouw weet die stem moeiteloos te intrigeren. De uitdrukking "licht uit, kippenvel aan" gaat hier zeker voor op.

HET PUBLIEK

Dan het publiek. Tja, zonder twijfel de meest onpeilbare factor van het festival en zeker tijdens dit optreden. De zaal stroomt langzaam maar zeker leeg en uiteindelijk staat hij te spelen voor een exclusief clubje, waar slechts één op de drie stoelen bezet blijft. Waar dit aan ligt? Geen idee. Muzikale verzadiging? Vermoeidheid? Een perfecte show van Eels? Voor wat Zweegers hier neerzet is de grote leegstroom ronduit ongepast, oneerbiedig en meer van dat. Wanneer Zweegers grapt "Nee niet weggaan, hier nog een oude!" krijgen we echt medelijden met hem.

HET OORDEEL
De populariteit van Novastar lijkt in een neerwaardse spiraal te zitten. Waar dat aan ligt is moeilijk te zeggen. Een (te) lang radiostilte? Te matige nieuwe plaat? Te weinig groei? Aan één ding ligt het in ieder geval niet: Zweegers' vermogen om een uitstekend optreden te verzorgen. Zonder al te veel terug te kijken grijpt hij het publiek bij de kladden door simpel en alleen Novastar te zijn. Ook het twijfelachtige materiaal wordt met veel passie, bezieling en emotie gebracht. Ja, die headlinerstatus is anno 2014 nog altijd meer dan terecht. Maar Novastar verdient wel een beter publiek.