Naked Song 2014: Howe Gelb verrast met Eurovisie Songfestival-cover Naked Song 2014: Howe Gelb verrast met Eurovisie Songfestival-cover

Ook jazzy drums en vreemde gitaareffecten te horen in het Muziekgebouw

, Tekst: Paul Knippenberg / Fotografie: Hanneke Wetzer

Naked Song 2014: Howe Gelb verrast met Eurovisie Songfestival-cover

Ook jazzy drums en vreemde gitaareffecten te horen in het Muziekgebouw

Tekst: Paul Knippenberg / Fotografie: Hanneke Wetzer ,

Een aantal jaren geleden werd Howe Gelb al aangekondigd als een van de hoofdattracties van Naked Song. Spijtig genoeg moest de Amerikaan destijds afzeggen. Gelb maakte dit verzuim al gedeeltelijk goed met zijn publiek door iets later de Effenaar aan te doen, vandaag staat hij eindelijk in het Muziekgebouw.

CONCERT
Howe Gelb, tijdens Naked Song in het Muziekgebouw, op 28 juni 2014.

DE ACT
Howe Gelb is eigenzinnigheid zelve. Dit was hij al toen hij de kartrekker van cultgroep Giant Sand was, en deze eigenschap klinkt nog steeds overduidelijk door in zijn solowerk. Een rustig nummer kan minutenlang voortkabbelen om uiteindelijk uit te monden in een krankzinnige finale vol jazzy drumgeweld en vreemde gitaareffecten. De ogenschijnlijke nonchalance straalt er op deze momenten vanaf. Hij drukte niet per abuis een verkeerde gitaarpedaal in, dit was wel degelijk de bedoeling. Hoe onlogisch of verrassend het voor de toehoorder soms ook moge klinken.  

Het optreden op Naked Song is niet anders. De charismatische Amerikaan begint met een nummer dat hij twee dagen geleden schreef in Berlijn. Hoe het precies gaat weet hij niet meer, maar hij begint gewoon. Hij kondigt vervolgens aan meer te experimenteren met nieuw materiaal, en waarom ook niet op een Naked Song Festival, daar mag iemand zich best kwetsbaar opstellen volgens Gelb. “This is the Naked Song Festival, where everything shall be revealed.”
Veelzijdig is hij vandaag ook absoluut. Na een enkele rustige nummers op akoestische gitaar gaat hij achter zijn piano zitten, om uiteindelijk voor de laatste nummers de elektrische gitaar ter hand te nemen. Een setlist heeft hij ook niet, op het podium wordt besloten welke muziek past en waar hij zin in heeft. Zo komt een nummer uit de sountrack van ‘Jackie’ een Nederlandse film met de zusjes Van Houten voorbij en die wel zeer opvallende cover. De enige constante factor vandaag zijn de anekdotes en inleidingen waarmee het optreden is doorspekt. Afgesloten wordt met ‘Picacho Peak’, een nummer afkomstig van zijn meest recente album ‘The Coincidentalist’. 
 

HET NUMMER
“This is just a perfect song” vertelt Gelb nadat hij tot ieders verbazing ‘Calm After The Storm’, de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival, heeft gecoverd. Uiteraard op geheel eigen wijze. De overrompelde bezoekers reageren tijdens het nummer al met verbazing, soms ontzetting en vooral applaus.

HET MOMENT
Kenmerkend voor de mans veelzijdigheid en eigengereidheid is het jazzy intermezzo dat hij zonder enige aankondiging of afkondiging speelt. Twee minuten jamt Gelb met zijn drummer voordat hij onverstoorbaar aan zijn volgende aankondiging begint.

HET PUBLIEK
Het publiek reageert enthousiast – voor zover mogelijk vanuit een comfortabele zetel - op vrijwel alles dat Howe Gelb vandaag doet op het podium. Slechts een enkeling zit het gehele optreden niet uit.
 
HET OORDEEL
Gelb zit vandaag veel achter zijn piano. Liefhebbers van zijn – heftigere - gitaarwerk moeten tot het einde wachten op enkele frivole solo’s. Door de afwisseling, onvoorspelbaarheid en interessante verhalen lijkt de tijd te vliegen. Het maakt niet uit welke nummers hij precies speelt, zijn eigen tegendraadse draai en karakteristieke stemgeluid zorgen voor een avontuurlijke en unieke ervaring in de grote zaal van het Muziekgebouw. 
 

nu op 3voor12