CONCERT
Howe Gelb, tijdens Naked Song in het Muziekgebouw, op 28 juni 2014.
DE ACT
Howe Gelb is eigenzinnigheid zelve. Dit was hij al toen hij de kartrekker van cultgroep Giant Sand was, en deze eigenschap klinkt nog steeds overduidelijk door in zijn solowerk. Een rustig nummer kan minutenlang voortkabbelen om uiteindelijk uit te monden in een krankzinnige finale vol jazzy drumgeweld en vreemde gitaareffecten. De ogenschijnlijke nonchalance straalt er op deze momenten vanaf. Hij drukte niet per abuis een verkeerde gitaarpedaal in, dit was wel degelijk de bedoeling. Hoe onlogisch of verrassend het voor de toehoorder soms ook moge klinken.
Naked Song 2014: Howe Gelb verrast met Eurovisie Songfestival-cover
Ook jazzy drums en vreemde gitaareffecten te horen in het Muziekgebouw
Een aantal jaren geleden werd Howe Gelb al aangekondigd als een van de hoofdattracties van Naked Song. Spijtig genoeg moest de Amerikaan destijds afzeggen. Gelb maakte dit verzuim al gedeeltelijk goed met zijn publiek door iets later de Effenaar aan te doen, vandaag staat hij eindelijk in het Muziekgebouw.
HET NUMMER
“This is just a perfect song” vertelt Gelb nadat hij tot ieders verbazing ‘Calm After The Storm’, de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival, heeft gecoverd. Uiteraard op geheel eigen wijze. De overrompelde bezoekers reageren tijdens het nummer al met verbazing, soms ontzetting en vooral applaus.
HET MOMENT
Kenmerkend voor de mans veelzijdigheid en eigengereidheid is het jazzy intermezzo dat hij zonder enige aankondiging of afkondiging speelt. Twee minuten jamt Gelb met zijn drummer voordat hij onverstoorbaar aan zijn volgende aankondiging begint.
Het publiek reageert enthousiast – voor zover mogelijk vanuit een comfortabele zetel - op vrijwel alles dat Howe Gelb vandaag doet op het podium. Slechts een enkeling zit het gehele optreden niet uit.
Gelb zit vandaag veel achter zijn piano. Liefhebbers van zijn – heftigere - gitaarwerk moeten tot het einde wachten op enkele frivole solo’s. Door de afwisseling, onvoorspelbaarheid en interessante verhalen lijkt de tijd te vliegen. Het maakt niet uit welke nummers hij precies speelt, zijn eigen tegendraadse draai en karakteristieke stemgeluid zorgen voor een avontuurlijke en unieke ervaring in de grote zaal van het Muziekgebouw.