Naked Song 2014: Brabantse troubadour Mathijs Leeuwis bezingt het dagelijkse leven, maar dan net even anders Naked Song 2014: Brabantse troubadour Mathijs Leeuwis bezingt het dagelijkse leven, maar dan net even anders

Sterke, rauwe teksten omvat door licht muzikaal lijstje vallen goed in het Muziekgebouw

, Tekst: Koen van Hees / Fotografie: Lionne van der Hagen

Naked Song 2014: Brabantse troubadour Mathijs Leeuwis bezingt het dagelijkse leven, maar dan net even anders

Sterke, rauwe teksten omvat door licht muzikaal lijstje vallen goed in het Muziekgebouw

Tekst: Koen van Hees / Fotografie: Lionne van der Hagen ,

Mathijs Leeuwis is een semi-bekende Brabander, althans zo stelt hij zichzelf voor. Hij zingt, in het Nederlands, over van alles en nog wat. De teksten zijn dan ook heel goed te begrijpen, maar soms toch ook even onnavolgbaar. In één van zijn liedjes meldt hij dan ook dat hij veel inspiratie opdoet in de kroeg. Dat verklaart een hoop.

HET CONCERT
Mathijs Leeuwis, tijdens Naked Song in het Muziekgebouw, op 28 juni 2014.

DE ACT
Mathijs Leeuwis is een Tilburgse liedjesschrijver. Zijn liedjes neigen naar roots en blues. Naast Leeuwis zijn er drie bandleden te zien op het podium. Ze bespelen bas, paddle steel en allerlei apparaten met toetsen. Leeuwis speelt zelf akoestische gitaar (en één liedje op banjo) en zingt z’n liedjes met Brabantse tongval. Opvallend is zijn rauw stem. Er is overigens geen drummer, hoewel op de meeste liedjes op het in juni uitgekomen ‘Alweer Geen Revolutie’ wel drum te horen is. Maar hey, we zijn op Naked Song dus eigenlijk is dat heel logisch.

HET NUMMER

‘Je Weet Zo Weinig’, een uptempo liedje van het laatste album wordt hier en daar herkend in de zaal. Het liedje verhaalt over, u raadt het al, hoe weinig je eigenlijk weet. Zeker in vergelijking tot de leraar op de middelbare school die meer wist dan de hele school bij elkaar. Behalve over gym. Het nummer kenmerkt ook Leeuwis’ muziek: sterke rauwe teksten omvat door een licht muzikaal lijstje.

HET MOMENT
De liedjes maken al duidelijk dat we te maken hebben met iemand die aardige teksten kan schrijven. Ook tussen de muziek door weet hij, een beetje zoekende, het publiek te boeien met aardige teksten. Leeuwis kan het niet laten om, met een smerige knipoog naar Eels, het publiek een tientje extra te vragen voor het komen naar zijn optreden. Hij draagt het liedje ‘Priester/Kinderklas’ dan ook op aan de man met de baard.

OOK OPMERKELIJK

Leeuwis ziet Ad van Meurs als een soort van boxtrainer. Zo iemand die net voor het opgaan van het podium nog even hard op de schouders klopt, oppeppende woorden spreekt en ook nog even in z’n gezicht spuugt.

HET PUBLIEK

Het is lekker zitten in café Meneer Frits. De barmensen nemen tijdens het concert hier en daar bestellingen op, maar niet storend. Het grootste gedeelte van het publiek blijft het gehele optreden zitten, ondanks dat op andere plekken in het gebouw ook sterke acts staan.

HET OORDEEL

De tekstuele originaliteit boeit van begin tot einde, ondanks de af en toe bijna-cliché-metaforen. Hier en daar is er ook wat humor in de teksten verweven. Muzikaal zit het ook goed in elkaar, kortom: welbestede drie kwartier voor het publiek!

nu op 3voor12