HET CONCERT
Admiral Freebee tijdens Naked Song in het Muziekgebouw, op 28 juni 2014.
DE ACT
Tom Van Laere is een songswriter, zoals hij dat zelf zo mooi noemt. Naast liedjes spelen praat Van Laere erg graag. In het eerste kwartier weet hij maar liefst twee liedjes te spelen die doorgaans zo’n drie a vier minuten duren. Wat er tussendoor gebeurt is moeilijk uit te leggen, maar het komt er op neer dat als Van Laere aanstalten maakt om een liedje te starten en hij iets in het publiek hoort dat een mooie reden is voor een gesprekje. Hij heeft totaal geen moeite met interactie met het publiek, iets waar het bij andere acts nog wel eens aan schort. Enfin, na het kwartiertje gelul verontschuldigt Van Laere zich, maar hij moest toch echt die twee irritante mensen ‘wegspelen’.
HET NUMMER
Het is heel makkelijk om ‘Oh Darkness’ te noemen, dus dat doen we maar even niet. Vandaag was ‘Bad Year For Rock ‘n’ Roll’ het hoogtepunt. Halverwege het liedje besluit Van Laere te gaan staan, en het duurt eventjes voordat z’n microfoon weer goed staat, maar het publiek begint luid te klappen voor de laatste noten.
Naked Song 2014: Admiral Freebee laat privéfeestje Mick Jagger schieten voor optreden Naked Song
Belg van alle markten thuis in het Muziekgebouw
Een half uur voor aanvang is er al een flinke rij voor de kleine zaal. Tom van Laere alias Admiral Freebee speelt er. Het is wachten op de mevrouw met de klikteller, of hoe zo’n ding ook heet, alvorens de zaal betreedt mag worden. Het blijkt het wachten waard te zijn geweest, want Van Laere heeft er zin in vandaag, ondanks dat hij vandaag mocht openen voor The Rolling Stones op TW Classic.
HET MOMENT
Een cover in je set opnemen doet het altijd goed, maar Van Laere pakt dit wel heel slim op. Hij speelt een niet bestaand nummer van Eels. En eventjes daarna ook een niet bestaand nummer van Howe Gelb. Admiral Freebee kan het allemaal
OOK OPMERKELIJK
Naast een vuilniszak met wat random attributen die even tevoorschijn worden gehaald alvorens ze weer terug in de zak gaan, staat er een houten paal op het podium met een vogeltje erop en een telefoon eraan. Maar het meest opmerkelijke is toch de onberoerde piano. Ja, eventjes gaat Van Laere erachter zitten, om vervolgens te melden dat hij nog maar een kwartier te spelen heeft en dat het tijd is voor goede nummers alvorens hij weer een gitaar ter hande neemt.