EP-recensie: Miggs de Bruijn – Monster

Eindhovense rapper laat zich van alle kanten zien op uitstekende EP

Guido Segers ,

Er wordt nog hiphop gemaakt in Eindhoven, niet alleen gelikte dingen, maar ook rauw van de straat. Miggs de Bruijn komt uit Best, maar is eigenlijk van vroeg tot laat in Eindhoven aanwezig. Hij zit vaak bij Dynamo teksten te pennen en host daar de 'Word Up!' avonden. Een onbekende in de scene is het zeker niet. 'Leef Mijn Droom', een samenwerking met Fresku, is onlangs al door de redactie van 3voor12/Eindhoven benoemd tot een van de beste nummers uit Eindhoven van dit jaar, maar hoe zit het met de rest van de EP?

Zijn teksten gaan over wiet, geld en chickies, zoals het hoort. Miggs is zo 'real' als je ze zult vinden in Eindhoven. Na wat problemen met de lange arm van de wet richt hij zich op 'Monster' volledig op de muziek en een carrière in de hiphop. Daar vertelt hij zelf meer over in een interview met 101barz. De muziek komt dus voorop voor Miggs de Bruijn. De rapper deed mee aan het BNN programma ‘The Next MC’ en gooide daar hoge ogen met zijn scherpe rijms. Tijd om de plaat te checken waarmee Miggs zich op de kaart wil zetten.

Het intro opent met een fragment van het programma, waar hij zich voorstelt. Daarna worden de ambities van de MC uiteen gezet. Hij wil een salaris met zes nullen binnenhalen, een pandje voor zijn wietjes en alle dingen die het leven leuk maken. Dat doet hij over een minimale beat, waardoor de stroom van woorden extra krachtig overkomt. Die stortvloed aan woorden gaat verder in de titeltrack met een donkere, lome horror beat. De video van het nummer zet precies diezelfde sfeer neer. Lage bassen en snerpende electronica worden opgeleukt met wat effecten, maar nemen nooit de aandacht weg van de raps. Qua stijl doet de muziek denken aan Britse MC Giggs, die ook continue agressie en dreiging in zijn geluid heeft zitten.
Vervolgens horen we ook zonnigere kanten in Miggs’ boodschap. In 'Leven Zonder Stress' wordt over een lekker ska ritme gerapt over vrouwen en welke problemen die geven. De track is opbouwend en klinkt gewoon heel lekker. Tussendoor wordt label 040 Records ook even genoemd voordat het nummer bijna naadloos overvloeit naar 'In de Jungle'. Akwasi van Zwart Licht doet mee op dit nummer. Exotische Jungle beats zorgen voor een spanningsboog in het nummer, maar op een lichtere toon dan 'Monster'. Het geluid is hectisch, maar nooit verwarrend en de waterval aan woorden wordt prima aan elkaar gebreid door de twintigjarige.

'Veel Te Laat' is een nummer samen met partner in crime Skinny en de zoete vocalen van Hanna Ita. Het is een romantische track met warme beats die prettig en ontspannen in het gehoor ligt. Ook dit hoort natuurlijk thuis op een volwaardige hiphop-plaat. De Eindhovenaar is nooit aan het patsen of pochen maar hamert op zijn totale toewijding aan de muze van het nummer. Het is gericht aan het meisje dat hem vroeger nooit zag staan, maar nu hij faam verwerft met zijn muziek plots wel. De zwoele beat en de zoete verontwaardiging leveren een prettige track op die het goed zal doen bij de meisjes.

Miggs vertelt hoe goed het hem gaat op 'Leef Mijn Droom'. Dat is de track die rappers sinds Notorious BIG’s 'Juicy' altijd maken, die hoort gewoon op een plaat thuis. Het is eigenlijk een momentopname met een stukje op de borst kloppen en laten zien hoe goed het je gaat. Dat doet Miggs met flair, maar altijd bescheiden. Fresku doet op deze track mee en daarmee wordt de lokale tongval nog meer benadrukt. Het loopje is enorm catchy, waardoor deze song er behoorlijk uitspringt. De tekst zal iedere liefhebber van hiphop aanspreken en flowt wederom lekker en overtuigend. Hier raakt de MC echt de juiste snaar. 'Ze Willen Weten' sluit de plaat af met die zelfde onheilspellende atmosfeer als de titeltrack. De hogesnelheidsraps van Skinny zijn ook hier weer te horen.

Scherpe raps, goede beats en allround skills, we gaan vast meer horen van Miggs de Bruijn. De onderwerpen zijn vooral bling, blow en meisjes. Als daar nog een slag meer diepgang in komt, zit het helemaal goed. De toekomst zal het leren, met 'Monster' heeft Miggs de Bruijn in ieder geval een overtuigende binnenkomer.