Method Man en Redman bezorgen Eindhoven weer eens een hiphopavond uit het boekje Method Man en Redman bezorgen Eindhoven weer eens een hiphopavond uit het boekje

Dope D.O.D. steelt Redman en de show

, Tekst: Guido Segers / Fotografie: Brendy Wijdeven

Method Man en Redman bezorgen Eindhoven weer eens een hiphopavond uit het boekje

Dope D.O.D. steelt Redman en de show

Tekst: Guido Segers / Fotografie: Brendy Wijdeven ,

Het lijkt een droevige vertoning te worden als je vanavond om ongeveer 20.00 uur de grote zaal van de Effenaar in loopt. Een stuk zaal is afgezet met een gordijn en in de uithoeken houden zich een paar bezoekers op. Loopt er dan niemand warm in Eindhoven voor de crème de la crème van de hiphop scene, ondanks de vier sterren-recensie over de show van de dag ervoor? Goed, laten we bij het begin beginnen.

De avond wordt met nog steeds een magere vulling van de zaal geopend door niemand minder dan Eindhovens hiphop-talent Miggs De Bruijn, die voor de gelegenheid zijn maatje Skinny meegebracht heeft. Dat is een goede beslissing, want de twee hebben een synergie gevonden waar sommige duo’s na 20 jaar nog geen pap van gegeten hebben. Ondanks de lauwe ontvangst, blijft het duo enthousiast pogen het publiek op te zwepen. Miggs heeft een PSV-shirt over zijn trui aangetrokken om te laten zien dat hij uit de Lichtstad komt.

Het duo zet een leuke act neer, die erg speels en energiek overkomt. Wanneer er gerapt wordt zijn de mannen echter niet altijd even verstaanbaar en wordt er veel naar de grond gekeken. Hoewel het publiek zich dit optreden waarschijnlijk niet lang zal heugen, mag je hopen dat Miggs en Skinny zelf wel genoten hebben van een optreden in een zaal als deze. De potentie is er zeker en een tracks als ‘Monster’ (van de debuut-EP) doet het prima live. De eigen take op ‘Waar Is Dat Feestje’ valt niet overal in de smaak, maar ook hier schikt het duo zich naar de rol van voorprogramma met evenveel passie.
 

Dope D.O.D. doet er enorm lang over om eindelijk het podium te vinden. Daar was wel een goede reden voor, namelijk het opnemen van een nieuwe video met niemand minder dan Redman. De videoprojector doet het ook, als de snoeiharde horrorbeats van het drietal door de speakers knallen terwijl Dopey Rotten, Jay Reaper en Skits Vicious hun teksten spitten op onvervalste, verbeten wijze. Door de zware, stuwende beats en flitsende beelden voelt de set erg energiek aan. Het publiek doet al aardig mee, maar echt hard gaat het nog niet.

Het trio heeft elk een eigen sound die voor een lekkere combinatie zorgt die goed doorbeukt op de vuige dubstepbeats van DJ Dr. Diggles. Ook het publiek lijkt te happen als hitje ‘What Happened’ langs komt. Genadeloos blijft de band doorhakken en het publiek opzwepen, wat eigenlijk onvermijdelijk is met het geluid van deze gasten.

Dan duurt het natuurlijk nog eeuwen voor het hoofdprogramma van start gaat. Het publiek wordt nog verder opgezweept door een MC en wat classics uit het genre, ook de dj’s doen hier aan mee. Als het duo eindelijk het podium op komt, gaat het dan ook meteen helemaal los. Meer dan een optreden voorzien de twee het publiek van een act, waarin korte raps van oudere platen langskomen, maar ook veel werk van de gezamenlijke ‘Blackout!’-platen, één en twee. Bij aanvang van de set neemt Method Man de leiding op zich en wordt het publiek extra opgejut en met water besprenkeld.

 

In een hoog tempo komen er veel tracks langs en straalt het enthousiasme en plezier van het podium af. Energie en wiet, dat zijn de kernwaarden van een Mef en Red show. Na een stroom klassiekers, maar ook beloftes van de lang verwachte ‘Blackout! #3’, wordt even gas terug genomen om het wiet-element wat aandacht te geven. De referenties naar de maffe stoner-film ‘How High’ mogen niet ontbreken, terwijl een dikke tulpjoint met pure white widow (wellicht vergeet Mef even waar hij is) aangestoken wordt. Die gaat het publiek in en wat lome tracks komen voorbij, zoals ‘Ice Cream’, een cover van Raekwon. Daarna pakken de heren de energie weer op en wordt het echt een feestje. Er zit niet echt een lijn in de setlist, het is een mix van best off en ‘dit vinden we tof’. Maar daar kan het publiek zich prima in vinden. De rookpluimen stijgen op en de armen gaan op en neer in de lucht.

Method Man deelt met het publiek een beetje ziekjes te zijn, waardoor het niet helemaal lekker gaat. Er wordt ook wel meer gepraat dan gerapt, maar dat mag de pret niet drukken. Een goed anderhalf uur duurt het optreden uiteindelijk, waar in de tweede helft Redman de set vooral draagt. DJ Dice en Mathematics mogen ook nog even naar de voorgrond met hun uitstekende werk achter de draaitafels. Het plezier staat vooral voorop bij het optreden, lekker lol maken met de crew en het publiek. Het heeft iets gemoedelijks en warms. Er wordt ook nog gestagedived door Redman en dan is het eigenlijk wel klaar. Method Man verdwijnt van het podium en plots staat Dope D.O.D. weer klaar om samen met Redman de single ‘Ridiculous’ te doen. Dat levert een explosief slot op van de set en een avond vol met hiphop zoals het hoort.

Gezien: Method Man & Redman, op 11 december 2014, in de Effenaar.
 

Nu op 3voor12