Afscheidsshow LEFT groot feest met bitterzoete nasmaak

Energieke show maakt twijfelachtig of de koek echt op was

Theo Miggelbrink ,

Zaterdag 13 december is het een feestje in Café Wilhelmina. Een feestje met een bitterzoete nasmaak. Want na ruim tien jaar besluiten de rockers van LEFT een punt achter hun carrière te zetten. Een carrière die ons twee full-lengths en een handvol EP’s en singles opleverden en waarin de band het onder andere tot 3FM Serious Talent schopte en samenwerkte met Remi Tjon Ajong van Green Lizard en danceproducer Funkerman. Een carrière ook waarbij ze de zo gewenste doorbraak nooit heeft kunnen forceren, maar dat is, getuige hun optreden van vanavond, nooit ten koste gegaan van voor hun liefde voor muziek.

Maar voordat de “oude rotten” van LEFT het podium bestijgen, is het eerst de beurt aan de jonge honden van Woof. Een soulvolle scholierenband die verrassend strak speelt. En waar in de korte set een aantal verrassende covers de revue passeert (o.a. ‘Louise’ van Jett Rebel, ‘Baby’ van Dio en ‘Mess Around’ van Ray Charles), maar waarbij vooral de eigen songs opvallen. Met als hoogtepunt ‘I’m No Good’.
 
Na Woofs set is het de beurt aan LEFT. Het belooft een ontspannen thuiswedstrijd waarbij veel tijd vrijgemaakt wordt om de mensen die de band in de afgelopen jaren bijgestaan hebben te bedanken. Maar als dat gedaan is, trapt de band de energieke show gelijk stevig af met single ‘Garrulous’ om daarna door te schakelen naar een hogere versnelling in ‘Just Come Home’; een song die na een rustig einde overgaat in de lekker jakkerende intro van ‘Have You Ever’. Daarna is het tijd voor een korte jam. En pakt de band de draad weer op met ‘Today You’re Gone Make It’, de opener van hun debuutalbum, dat opgenomen is met Green Lizards Remi Tjon Ajong. Een droom die uitkwam volgens zanger Ruud van Deventer.
 
Daarna komen het energieke ‘It’s The Incredible Greyman’, ‘Carrousel’ en ‘Vortex’, voorbij waarna het ingetogenere ‘Out There’, met een heerlijke bassgroove volgt. En dan is het tijd voor het echt ingetogen ‘Notice Me’ - een ballad - bedoelt als “song voor de meisjes”, aldus Van Deventer.
 
Na alle Weltschmerz van ‘Notice Me’ wordt het weer over een heel andere boeg gegooid met het meer uptempo ‘All Or Nothing’, waarbij wederom het heerlijke basgeluid van Bart van Oeffelen opvalt. En dan volgt het misschien wel vreemdste nummer van de set, namelijk ‘Speed Up Once More’. Oorspronkelijk een dancetrack die ze samen met DJ Funkerman opnamen, maar die de heren van LEFT voor vanavond tot rocksong
bewerkt hebben. Na ‘Speed Up Once More’ schakelt de band weer over op echte rockers als ‘Get Em’ en ‘Cut Right Trough Me’. En na Novastar-cover ‘Because’ (mooier dan het origineel) bouwt de band fraai toe naar een climax met als toegift ‘Better Off’. En alsof het publiek aanvoelt dat dit het allerlaatste is wat de band te bieden geeft, zijn de chants en de woest schuddende hoofden van het publiek hier niet van de lucht.
 
Maar dan is de koek écht op. En is Eindhoven weer een band armer die van Eindhoven Rock City maken. En dat is jammer want als LEFT met dit optreden vandaag een ding bewees dan is het dat het heilige vuur bij de mannen nog lang niet gedoofd is.