XO Live 2013: Ganz, Digitalism, Obscure en Jameszoo XO Live 2013: Ganz, Digitalism, Obscure en Jameszoo

Deel 1 van uitgebreid verslag outdoor dancefestival op Aquabest

, Tekst: Michael Janiec, Patric Muris, Sanne van Gastel / Fotografie: Mandy Roos, Patric Muris, Erik Jan Sijbers

XO Live 2013: Ganz, Digitalism, Obscure en Jameszoo

Deel 1 van uitgebreid verslag outdoor dancefestival op Aquabest

Tekst: Michael Janiec, Patric Muris, Sanne van Gastel / Fotografie: Mandy Roos, Patric Muris, Erik Jan Sijbers ,

Met enkele grote exclusieve namen zoals Justice, Knife Party en Sub Focus, die op XO Live hun enige Nederlandse optreden geven, en zon voorspellende weersberichten, heeft Extrema het goed voor elkaar voor de editie van 2013. De line-up is gevarieerd en mooi uitgesmeerd over verschillende stages waar alle varianten van de dance terug te vinden zijn. Opvallend zijn de invloed van hiphop op alle stages en de dominante plek voor dubstep. Knife Party is de headliner van de indoor main stage, Justice die van de outdoor. Maar er zijn veel meer smaakmakers. 3voor12/Eindhoven was er de gehele dag bij en deed verslag, dat opgeknipt wordt in vijf delen. Om het behapbaar te maken. In deel 1: Ganz, Digitalism, Obscure en Jameszoo.

Ganz | 12.30 - 13.30 uur | Cobalt

Dit podium figureert al vanaf het eerste uur als de underdog. Een botsautobaan die omgebouwd is tot een feesttent (Iemand kan zich wel voorstellen hoe dubbelzinnig het is om daar een moshpit te starten). Het aantal passerende mensen is nog schaars als de eerste dj opent. De uit Venray afkomstige Ganz begint met toegankelijke garage die wordt opgevolgd met een stevige bass en trap. Als kern huist een dansbaar ritme gecombineerd met veel vocale nummers. Ganz oogt kalm, maar is tegelijk levendig in het aanvoelen van de muziek. Ongeveer de helft van wat hij draait, zijn eigen producties. Zo ook het nummer ‘Purple Forrest’; een euforische melodie die na één keer horen gelijk te herkennen is.

Ganz brengt een dansbare en veelal stevige vibe. Een geluid, dat ondanks het redelijke geluidssysteem goed tot zijn recht komt. Het publiek is op dit tijdstip nog ver te zoeken. Velen staan waarschijnlijk nog bij de mainstage of verkennen het immense terrein. Degenen die wel langsdruppelen, zijn aftastend en nog wat afwachtend. In het vierde kwartier van de set begint zich dan toch wat publiek te verzamelen. Hij weet het best goed op te pakken: de energie wordt gedoseerd opgevoerd, waarbij een aardig deel mensen op de dansvloer blijft. Euforisch is het wellicht nog niet op de botsautobaan, maar de muziek slaagt goed om het nodige fundament te leggen. Het is eigenlijk nog te vroeg voor een publieksoordeel, maar we gaan nog zeker vaker van deze Ganz horen. (MJ)

Digitalism | 13.00 - 14.15 uur | Quartz

Iets voor 13.00 uur vindt de openingsshow van XO Live plaats bij de stage ‘Quartz’. Het is bomvol in de tent en de temperatuur loopt al aardig op. Dat is op zich ook niet verwonderlijk, aangezien het publiek zelf onderdeel uitmaakt van deze opening. Dit is een wereldprimeur; het is nog niet eerder vertoond op een festival. Op welke wijze het publiek precies betrokken wordt bij de openingsshow is tot dan toe niet bekend, de bezoekers hebben er in ieder geval een speciale app voor moeten downloaden. Door de app tijdens de show te starten, telt deze af en bij 00:00:00 worden eerst alle smartphone-schermpjes rood, waarna ze allemaal een verschillende kleur krijgen. Samen met confetti, vuurwerk en rook is XO Live voor geopend!

Direct na deze knallende en feestelijke opening betreedt Digitalism de bühne voor de eerste show in Quartz. Dit Duitse duo staat over het algemeen bekend om de electrohouse en -rock dat het produceert, maar daar is tijdens deze dj-set weinig van te horen. Uit het rijtje van elektronische muziek pikken Jens Moelle en Ismael Tüfekçi er wel de house en trance uit, waarbij af en toe wel een uitstapje wordt gemaakt naar de wereld van electro, bijvoorbeeld met het nummer ´Blue Monday´ van New Order. Op zulke momenten springt een aantal mensen in de zaal, maar dat is niet van lange duur. Het oogt allemaal wat ingetogen, ook bij de mannen zelf overigens die normaal gesproken toch een energieke set weten neer te zetten en het publiek op kunnen zwepen met hun live vocalen. Zo vol als het bij de opening was, zo relatief leeg is het tijdens hun set. Digitalism heeft het publiek niet weten vast te houden. (SvG)

Obscure | 13.30 - 14.30 uur | Cobalt

Obscure opent met een funky mix van house en garage. Beiden heren ogen duidelijk synchroon in wat ze aan het doen zijn. De set kent mede daardoor een goede flow. Een mix van trap en dubstep volgt later ook, maar hetzij vrij getemperd. De set kent een aantal goed opgebouwde hoogtepunten, met nummers van artiesten als Plastician en Coki.

Mc Swift uit Rotterdam is aanwezig om het publiek meer mee te krijgen. Dit lukt aardig, maar het lijkt alsof de mensen hun krachten nog willen sparen. Het is tenslotte nog maar twee uur in de middag. De zon breekt inmiddels door en dat draagt als nel bij aan de sfeer. Deze is inmiddels wel opgelaten en het publiek lijkt steeds meer open te staan voor dansbare muziek. (MJ)

Jameszoo | 14.30 - 15.30 uur | Cobalt

Als Jameszoo het overneemt van Obscure in de Cobalt zit het publiek nog vol met adrenaline van de laatste break, die de mensen wel mee kreeg. Toch wil Jameszoo, doorgaans liefhebber van vernuftige dance, de tijd nemen om op(nieuw) te bouwen. Als zijn climaxen in het begin van de set lang op zich laten wachten, gaat het te veel wringen. Dat geduld hebben maar weinigen en dus stroomt de Cobalt stage leeg. Eigen werk van bijvoorbeeld de Faaveelaa EP valt goed in de smaak. De nummers zijn gemakkelijk te bestempelen als goede instrumentals voor hiphop en dat de voorliefde voor het genre dan ook veelvuldig terug te horen is, mag niet verrassend zijn. ‘Cop That Shit’ van Timbaland & Magoo featering Missy Eliott, maar ook ‘Niggas In Paris’ van Jay-Z en Kanye West worden gemixt met electrohouse, trap en dubstep. Stukken steviger gebracht dan vooraf verwacht.

Jameszoo kent ook zijn klassiekers wel: Darkraver’s ‘Komt Ie dan He’ en ‘Pullover’ van Speedy J zitten verpakt in zijn bizarre set die ook nog plek biedt voor De La Soul-achtige saxofonen. Downtempo is het nooit geweest, jazzy evenmin. Jameszoo had wat tijd nodig om er naar toe te werken, maar had uiteindelijk alles in huis om dat te bieden dat zij die de tent verlieten nodig hadden. De keuze is echter reuze en dan wordt het heil al snel elders gezocht. Desalniettemin: geduld is beloond door Jameszoo waar niet van te zeggen valt of hij bezig was met een master plan of dat hij volledig is veranderd van koers. Gezien zijn rust gedurende de gehele set, lijkt optie A het meest voor de hand liggend. Knappe revanche na een stroeve start waarmee hij in ieder geval quitte heeft gespeeld: de stage is weer minstens even vol als bij aanvang. (PM)

Nu op 3voor12