XO Live 2013: DJ EZ, Knife Party, Nymfo en Justice

Deel 4 van uitgebreid verslag outdoor dancefestival op Aquabest

Tekst: Michael Janiec, Patric Muris, Sanne van Gastel / Fotografie: Mandy Roos, Patric Muris, Erik Jan Sijbers ,

Met enkele grote exclusieve namen zoals Justice, Knife Party en Sub Focus, die op XO Live hun enige Nederlandse optreden geven, en zon voorspellende weersberichten, heeft Extrema het goed voor elkaar voor de editie van 2013. De line-up is gevarieerd en mooi uitgesmeerd over verschillende stages waar alle varianten van de dance terug te vinden zijn. Opvallend zijn de invloed van hiphop op alle stages en de dominante plek voor dubstep. Knife Party is de headliner van de indoor main stage, Justice die van de outdoor. Maar er zijn veel meer smaakmakers. 3voor12/Eindhoven was er de gehele dag bij en deed verslag, dat opgeknipt wordt in vijf delen. Om het behapbaar te maken. In deel 4: DJ EZ, Knife Party, Nymfo en Justice.

DJ EZ | 21.00 - 22.00 uur | Cobalt

DJ EZ is medeverantwoordelijk voor de UK bass die door de speakers galmt bij Cobalt. Deze kleine, donkere man uit Noord-Londen doet waar hij goed in is: UK garage en 2-step plaatjes draaien. Hij gooit er de ene klassieker uit na de andere: ‘Gotta Get Thru This’ van Daniel Beddingfield, ‘Rewind’ van Craig David, ‘Sugar-Daddy-O’ van Despina, ‘I’m Sorry’ van Monstaboy en ‘Do You Really Like It’ van Dj Pied Piper: ze komen allemaal aan bod. Het is een groot feest van herkenning.

Deze herkenning wordt met name opgeroepen bij het oudere publiek dat aanwezig is. Zo’n 10 tot 15 jaar geleden was UK garage een hype in Nederland. De generatie die er destijds mee in aanraking is gekomen, staat nu front row. Iedereen zingt, klapt en danst fanatiek mee en geniet intens. DJ EZ levert hier niet alleen een bijdrage aan door middel van de oldschool tracks die hij erin gooit, hij mixt ze ook perfect in elkaar over. Lang voordat een nummer is afgelopen, hoor je de volgende al aan komen. Het enige wat ontbrak was een mc; dat had het geheel compleet gemaakt. (SvG)

Knife Party | 21.35 - 23.00 uur | Quartz

Het Australische Knife Party, bestaande uit het duo Rob Swire en Gareth McGrillen, is de afsluitende act van Quartz. Het is afgeladen vol binnen en daarmee ontzettend broeierig; iedereen heeft zin om nog even goed te knallen. Al gauw blijkt dat de avond inderdaad in het teken staat van keihard stampen, raggen, beuken, hysterisch en lomp doen. Dit wordt mede veroorzaakt door de opbouw en spanning die aanwezig is in de set en die leiden tot vele climaxen. Het publiek wordt continu uitgedaagd om alles te geven. Dit wordt flinke kracht bij gezet door één van de mannen die de rol van mc voor z’n rekening neemt. Ze zetten het publiek totaal naar hun hand en maken gehakt van ze.

De set van Knife Party staat bol van dubstep, drum ’n bass, brostep, moombahcore en electrohouse, waarbij ook ruimte is voor eigen werk. Op een gegeven moment gooien de heren het nummer ‘Internet Friends’ erin. De welbekende zin ‘you blocked me on Facebook and now you are going to die’ krijgt een ietwat andere wending als het laatste woord vervangen wordt door ‘get fucked up’ en dat is ook precies wat er gebeurt. Overal waar je kijkt zie je ontblote bovenlichamen, mensen die bij elkaar op de nek zitten, t-shirts die in de rondte vliegen en moshpits. De mannen sluiten af met ‘Bonfire’ en daarmee komt een eind aan een afsluitwaardig feestje. Want dat is één ding wat zeker is: Knife Party weet wat een party geven is! (SvG)

Nymfo | 22.00 - 23.00 uur | Cobalt

Wellicht te hard als afsluiter voor de andere podia, maar bij die van de Effenaar des te meer welkom. Nymfo weet een rauw geluid te brengen. Een geluid dat het ondergrondse aspect binnen de drum ‘n’ bass goed vertegenwoordigt. In Nederland en inmiddels ook wereldwijd, is hij een sterk groeiende naam. Zijn dosis aan ervaring brengt een zekere aantrekkingskracht en verfijning met zich mee. Er hebben zich best wat bezoekers op de botsautobaan verzameld. Wat opvalt is dat praktisch iedereen zin heeft om los te gaan.

De energieke sfeer wordt goed begeleid door de muziek. Mc Swift is nog steeds aanwezig en betrekt het publiek actief bij het dansritueel. Een strakke mix met uitstapjes naar verschillende subgenres zoals neurofunk en jungle. Wanneer hij ‘Undertaker’ van The Upbeats draait, zijn de gemoederen inmiddels hoog opgelopen. Met zijn vloeiende en levendige manier van mixen, weet Nymfo de energie en het tempo precies goed op peil te houden.

Nymfo geeft zelf een vermaakte indruk. Met een lach op zijn gezicht zit hij met volle aandacht de muziek op gang te houden en nummers te selecteren. Ondanks de lange en vrij warme dag hebben de mensen nog een aardige energiebuffer over. Deze wordt kundig tijdens het optreden omgezet tot een dansbaar en vooral gezellig spektakel. Een waardige afsluiter voor de liefhebber van de alternatieve dancestromingen binnen Nederland. (MJ)

Justice | 21.30 - 23.00 uur | Diamond

Er prijken veel grote namen op het affiche van XO Live 2013, maar er kan er maar één helemaal bovenaan staan. De eer is aan het Franse electroduo Justice. De twee mannen vieren dit jaar hun tienjarige jubileum. In die tien jaren hebben ze nummers gemaakt die in geen enkel canon van de dancemuziek misstaan. ‘DVNO’, ‘D.A.N.C.E.’ en natuurlijk ‘We Are Your Friends’, een regelrechte festivalanthem. Justice beperkt zich niet tot dancefestivals, ze staat ook regelmatig op rockfestivals, maar vaak dan wel als live-act. En dat maakt een groot verschil. De boombox-stellage die Justice bijvoorbeeld in 2008 op Rock Werchter had, is thuisgelaten. Nergens is een groot kruis te vinden en ook de fanatieke fans, vaak gekleed in punkzwart, zijn nergens op het festivalterrein van Extrema te zien. Maar alleen al met de eerlijk verworven naam en faam kan Justice als afsluiter en absolute headliner op de mainstage met een dj-set ervanaf komen.

Zelfs nog als er zo droog achter de dj-booth wordt gestaan, met de meest minimale expressie van alle dj’s vanavond. Van vandaag. Op het heffende handje na zo nu en dan. Het publiek moet zich laten gelden, zo wordt duidelijk gemaakt. Maar wat doet Justice daarvoor? In het begin draaien van eigen nummers en electrohouse in hetzelfde straatje, met af en toe een handig gemixt uitstapje. Naar ambient bijvoorbeeld door het invoegen van ‘Windowlicker’ van Aphex Twin. Er komt al snel meer variatie en ook hier kan de cross-over tussen dance en hiphop niet uitblijven. Run DMC’s ‘Tricky’ doet het goed, maar de heftigste reacties zijn er als de eigenzinnige, in zichzelf gekeerde, Fransen hun eigen nummers draaien. Maar die doseren ze heel slim, om het publiek hongerig te maken. Het werkt heel lang tot aan het lastige middenstuk van de set. Major Lazer gaf alleen maar hits, van hele grote proporties en met een heel hoog meezinggehalte, Justice kiest voor de moeilijke weg. De set is lastiger dan het begin deed vermoeden. Als de playlist almaar progressiever wordt, neigt het zelfs naar techno. En dan als het echt wrang wordt, tot aan Phantom Pt.2, komt de verlichting in de vorm van jaren 70 discoklassiekers. Alles is van korte duur: bijna geen nummer wordt langer dan één minuut gedraaid.

Justice creëert grote contrasten en zoekt graag in extremen, zoveel wordt pas echt duidelijk in het slotakkoord. Daarin komen, echt waar – er zijn genoeg getuigen, Joan Jett - I Love Rock And Roll (nou, vooruit), George Michael - Freedom, Marvin Gaye & Tammi Terrell - Ain’t No Mountain High Enough en tot slot, terwijl het vuurwerk de lucht in knalt: Queen – Don’t Stop Me Now. Het einde van de set van Justice is één grote jukebox waar haast at random op de knopjes van de liedjes wordt gedrukt, met ergens in de mix nog stokpaardje ‘We Are Your Friends’. Van mixen is bijna geen sprake meer. Mensen staan stomverbaasd te kijken. Ja, origineel en onverwachts is het wel, maar laat je niet afleiden; deze afsluiter maakt een gimmick van zijn act. Wellicht om te verbloemen dat deze dj-set veel te karig is voor het laatste slot van de timetable. Als producers en als live-act hebben ze hun sporen ruimschoots verdiend (kijk maar eens naar de liveregistraties die ze zelf graag uitbrengen als kronieken), maar als dj’s doen ze hard hun best om dat krediet te verspelen. En afbreken gaat nu eenmaal veel sneller dan opbouwen. (PM)