Het Evoluon als rocktempel: de eerste indruk en het verhaal

“Het Evoluon zet semi-permanent haar deuren open voor bezoekers: iedereen met een droom en een goed verhaal kan bij ons aankloppen”

Tekst: Patric Muris / Fotografie: Lionne van der Hagen en Patric Muris ,

Vrijdag 27 september 2013 is een heel bijzondere datum voor muziekminnend Eindhoven: het Evoluon zal die dag veranderen in een rocktempel waar twee grootmachten van Eindhoven Rockcity hun albums presenteren: Candybar Planet en D Deadly (de nieuwe band van Denvis). Nog geen maand later volgen alweer de vier, nu al legendarische, concerten van Kraftwerk. De nieuwswaarde en animo voor deze concerten zijn groot, maar toch is het monumentale pand niet van plan te veranderen in een permanente rocktempel. Semi-permanent, dat wel, zo wordt ons verteld. 3voor12/Eindhoven krijgt een exclusieve preview van de transformatie van het Evoluon - en krijgt zelfs al te zien waar Kraftwerk zal spelen - en gaat in gesprek met het management van het futuristische gebouw over de toekomstambities van het Evoluon als evenementenlocatie.

Vroeger was het heel normaal dat er concerten werden gegeven in het Evoluon. Maar dat was in de tijd dat het gebouw ook nog open was voor ‘het gewone publiek’. The Dire Straits hebben er ooit nog een album gepresenteerd en Elton John heeft in het Evoluon nog eens een ode gebracht aan Polygram – het platenlabel van Philips, achter een witte vleugel waarop hij de soundtrack van The Lion King speelde. “Dat zijn wel momenten die je bij blijven”, bekent Erik Janssen, Director of Operations. Hij begeleidt ons, samen met Cuno Groenewoud, Business Development Manager, tijdens een tour door het hele gebouw. Er volgen spraakmakende anekdotes over wat zich allemaal in het Evoluon heeft afgespeeld terwijl we worden meegenomen naar de plek waar vrijdag Candybar Planet en D Deadly zullen spelen. “Daar zal Denvis dan staan. Met het publiek hierachter.” Janssen wijst naar de hoofdzaal waar het podium in de koepel komt te staan, met aan weerszijden twee trappen die in een bocht omhoog gaan. Ideaal voor een dj die vanuit het verhoogde podium over het publiek kijkt en zelf zo ook voor iedereen goed zichtbaar is. “Maar grote dance-events zullen hier nooit worden gehouden. Zoveel mensen kunnen we ook niet kwijt.” Maar uitsluiten dat er nog eens een kleinschalig feestje met een dj wordt gegeven, doet Janssen ook niet. 
 


Voor de locatie waar Kraftwerk zal spelen, wordt de originele hydraulische lift naar boven genomen. De kokervormige lift komt langs de ringen van het Evoluon waar bezoekers kunnen uitstappen. Op een van die ringen speelt Kraftwerk. Welke ring het wordt en waar dan precies het podium komt te staan, moet geheim blijven. Janssen laat weten dat Kraftwerk daar met enige neurose controle op houdt. “Kunstenaars en artiesten kunnen daar altijd heel ver in gaan. Maar ook de organisatie erachter kan er een groot probleem van maken als we te veel bekendmaken.” Groenewoud heeft zelf de gesprekken gevoerd met één van de originele bandleden van Kraftwerk en Double Vee Concerts, om de concerten in het Evoluon mogelijk te maken. Tot in de kleinste details is alles doorgenomen. Zo is op verzoek van Kraftwerk in een aantal uitingen niet het huidige, maar het oude logo van het Evoluon gebruikt. 

Kraftwerk kijkt overal in de wereld naar bijzonder locaties om op te treden. De band pikt de locaties zelf uit en gaat ook op bezoek om de locatie te beoordelen. Dat is bij het Evoluon niet anders geweest, laat Groenewoud weten die de band zelf nog heeft rondgeleid. Of Kraftwerk het voorbeeld heeft gevolgd van Candybar Planet en D Deadly of toevallig ook, na al die jaren dat het gebouw niet gebruikt is voor publieke evenementen, hetzelfde Evoluon uitkoos voor een optreden, kunnen Janssen en Groenewoud ook niet zeggen. Het is wel een mooie opeenvolging van concerten, die nieuwsgierig maakt naar het vervolg. Op de vraag of nu iedereen, die een leuk evenement wil organiseren, terecht kan in het Evoluon, wordt door Groenewoud als volgt gereageerd: “Op de vraag wat dit nu betekent voor de rest van de muziekbranche en de muziekscene lokaal: het is niet zo dat we de nieuwe rocktempel van Eindhoven willen worden, of dat we opeens een nieuwe Effenaar zijn – helemaal niet, maar daar waar mensen een bepaalde droom, ambitie of gewoon te gek plan hebben, staan wij er absoluut voor open om te kijken hoe we eraan bij kunnen dragen om dat mogelijk te maken.” Het is een primeur voor de bands, maar ook voor het Evoluon, want een rockconcert heeft er nog nooit plaatsgevonden. Dat unieke aspect is wat zowel de bands als het Evoluon, maar zeker ook het publiek aanspreekt. Janssen en Groenewoud zijn niet alleen de ambassadeurs van het Evoluon als bijzondere evenementenlocatie, maar vormen samen ook een soort commissie voor iedereen met een plan om het pand af te huren voor een evenement.

Het is dus Candybar Planet dat de eerste band is die het Evoluon na zo veel jaren benaderde voor het programmeren van een concert. Janssen, die zelf is benaderd door Koen Rijnbeek, drummer van Candybar Planet, vertelt hoe de boeking tot stand is gekomen: “Ik werd geïnspireerd door het verhaal dat ze vertelden. Ze kwamen hier vaak vanuit hun jeugd en 29 jaar later hebben ze gezegd ‘hier willen wij spelen’. En zoals Frits Philips altijd zo mooi zei: ‘Het Evoluon moet een belangrijk ontmoetingscentrum zijn dat mensen met elkaar verbindt’. En een ontmoeting hoeft niet alleen zakelijk te zijn, maar kan ook zijn dat je goed muziek kan maken en dat wil laten horen. Ik moest even wennen aan het genre van het concert, maar uiteindelijk ben ik ook jong geweest en vaak genoeg naar dit soort concerten geweest. Ik prijs altijd de sfeer die daar hangt. En wij hebben er de ruimte voor dus waarom niet?” Ook Denvis is geen onbekende voor Janssen. Ook met hem heeft hij gesproken over de rockavond in het Evoluon: “Denvis zijn achtergrond ken ik eigenlijk nog iets beter. Hij is een echte ondernemer, die altijd op zoek is naar bijzonder plekken om bijzondere muziek te laten horen. Als hij alles al heeft gehad in Eindhoven en hier een bijzondere avond wil organiseren, staat wij daar voor open.” 

De operationeel directeur laat weten dat het Evoluon evenementen tot 1200 personen uitstekend kan hosten. Voor specifieke evenementen zoals de Kraftwerk-shows wordt op verzoek gekeken naar mogelijkheden om de capaciteit uit te breiden. Dat is nodig vanwege de opzet van het evenement en de logistieke stroom van gasten. Voor de uitbreiding van de capaciteit tijdens de Kraftwerk-shows is onder andere een extra noodtrap gebouwd en is er nauw overleg met de hulpdiensten.  

Op de vraag of er al een concreet vervolg is na de Kraftwerk-shows laat Groenewoud weten wel met enkele partijen in gesprek te zijn, maar dat er in dit stadium nog niets over naar buiten gebracht kan worden. Wel wil hij kwijt dat een van de twee projecten in het verlengde is van de shows die nu geboekt zijn. Het is duidelijk dat Candybar Planet en Kraftwerk de deuren hebben geopend voor velen, want Groenewoud laat weten dat er veel animo is om het Evoluon af te huren voor een heel andere context dan waar ze hem nu voor gebruiken en dat ze langzamerhand een speciale categorie aan het formeren zijn. Janssen spreekt zelfs van een experimentele houding van het Evoluon, waarbij ook buiten de gebaande paden getreden wordt. “We willen mensen kennis laten maken met het Evoluon van oudsher, maar dan in een modern jasje.” 

Over het Evoluon en de akoestiek: Toen het gebouw werd opgeleverd, was het een klankkast. Een wetenschapper van Philips heeft toen een systeem ontwikkeld, met een tienduizendtal mini-speakers, dat in de balustrade is verwerkt. Die mini-speakers geven een bepaalde geluidsfrequentie af die ervoor zorgt dat het geluid niet meer weerkaatst. Het systeem wordt een ruisonderdrukker genoemd en staat continu te draaien in het gebouw om echo te voorkomen, die anders onvermijdelijk is vanwege de atriumvorm van het gebouw. Het dak van het Evoluon heeft een overspanning van 77 meter en aan de onderkant van dat dak zitten 822 koepeltjes, speciaal gemaakt voor de akoestiek. Er zit 152 kilometer draadstaal verwerkt in het dak dat zelfdragend is en één miljoen kilo weegt. Het dak is ontworpen door Louis Kalff, een befaamde ontwerper die veel voor Philips deed en het ontwerp voor het Evoluon tijdens een diner met Frits Philips op, jawel, een servetje heeft getekend. “Dit moet het gaan worden”, zei de bestuursvoorzitter van Philips toen. En zo geschiedde het.