Paaspop 2013: The Gaslight Anthem, das war einmal Paaspop 2013: The Gaslight Anthem, das war einmal

“Punkrockers” blameren zich en verspelen alle krediet

, Thijs Portz

Paaspop 2013: The Gaslight Anthem, das war einmal

“Punkrockers” blameren zich en verspelen alle krediet

Thijs Portz ,

Weet u nog? ‘Sink Or Swim’, ‘Señor And The Queen’, ‘The ’59 Sound’? Albums van een jonge, sprankelende punkband uit New Jersey? New kids on the block die in no-time doorbraken en wereldfaam vergaarden? Daarbij geholpen door de tot vervelens toe gemaakte vergelijking met Bruce Springsteen. Enfin, die band maakte de laatste jaren een vermoeide en vooral ongeïnspireerde indruk. De goede nummers bleven, getuige de laatste platen ‘American Slang’ en ‘Handwritten’, maar het verval van de band werd pijnlijk zichtbaar.

CONCERT
The Gaslight Anthem, Apollo, zondag 31 maart.

MUZIEK
Waar de band ooit begon met energieke, melodieuze punkrock, is het geluid tegenwoordig aangepast aan stadions en arena’s. Goed in het gehoor liggende rock die door de geweldige stem van Brian Fallon een extra dimensie krijgt. Geheid materiaal voor festivalweides, niet in de laatste plaats door het hoge wowwow-gehalte.

PLUS
Brian Fallon heeft de melodie aan zijn skinny jeans hangen. Het aantal ‘anthems’ dat hij op zijn naam heeft staan is imposant te noemen. Een aantal daarvan passeert ook vanavond de revue.

MIN
Het is moeilijk om specifieke minpunten als zodanig te benoemen, maar The Gaslight Anthem zet zichzelf, en belangrijker nog: het publiek, totaal voor schut. Woorden als plichtmatig, routineus en ongeïnspireerd dekken de lading niet. Interactie is uit den boze en het is alsof er vijf — gitaarhulpje Ian Perkins deelt op het podium mee in de malaise — autonome poppenkastpoppen op Paaspop staan. Waar de kwaliteit van de nummers aanvankelijk nog verzachtend werkt, nemen irritatie en verbijstering het gedurende het optreden steeds verder over. Het is dan ook exemplarisch dat de Apollo tijdens het optreden eerder leeg- dan volloopt.

CONCLUSIE
Goede nummers of muzikaliteit hebben een beperkte houdbaarheid. In een tijd waarin een band het verschil kan/moet maken met zijn optredens, schoffeert The Gaslight Anthem zijn publiek. “Take the money and run” lijkt het credo van de Amerikaanse rockers. Pijnlijk om te zien hoe snel roem en volle zalen hun tol eisen van een jonge, talentvolle band. The Gaslight Anthem moet op zijn tellen gaan passen, het op plaat opgebouwde krediet verdwijnt op deze manier als sneeuw voor de zon. Zelfs de Golden Oldies lijken meer pit te hebben dan The Gaslight Anthem. Volgend jaar op Pinkpop Classic?

CIJFER
4,5

Nu op 3voor12