EP-recensie: Call It Off – Lovers

Eindhovense poppunkers delen heel verdienstelijk dezelfde liefde

Roy Verhaegh ,

Stiekem, heel stiekem is pop-punk nogal upcoming in Eindhoven. Zo is Glasses & Mustaches hard aan het werk, zijn er veel pop-punkshowtjes te bespeuren in Dynamo en heeft zich zelfs een supergroep van pop-punkers gevormd. Deze groep noemt zich Call It Off en gaat schuil onder de vlag van White Russian. Juist, het label dat ook bands als The 101’s en Harsh Realms onder zich heeft en dus duidelijk weet wat voor vlees ze in de kuip heeft.

Het balletje van Call It Off begint te rollen als de mannen van Glasses & Mustaches op tour door Europa gaan. Juist, de band van zanger/gitarist Adrian Delange. Maurice Bolier gaat mee als stand-in gitarist en die kennen we natuurlijk nog van de band VineYard. Een tourmanager hadden ze gevonden in Lesley Klaverdijk, die in Call It Off de bas voor zijn rekening neemt. In al die tijd samen ontdekte het drietal dat een gezamenlijke liefde voor pop-punk gedeeld wordt. Ze steken het dan ook niet onder stoelen of banken dat Green Day, Alkaline Trio en Blink-182 hun grote voorbeelden zijn. Een oude schoolvriend van Bolier werd gevraagd of hij de lege plek op het drumkrukje wilde invullen en dat deed Sergei Christian maar al te graag. In mei 2013 gingen ze aan de slag met het schrijven van liedjes en in september hebben ze al hun eerste EP genaamd ‘Lovers’ te pakken.

Wie Glasses & Mustaches geweldig vindt, zal hier helemaal verliefd op worden. Adrian Delange is weliswaar meer als tweede stem te horen, maar het stemgeluid van Maurice Bolier mag er ook zeker zijn. Zijn zang heeft dat lichtvalse, niet perfecte, maar wel die gemeende passie, zoals we dat ook wel kennen van eerder genoemde bands. Wie met een half oor luistert zal bij vlagen denken dat dit een sideproject van Billie Joe Armstrong van Green Day is. Zeker als het gepaard gaat met een gitaarpartij die verdacht veel lijkt ‘Know Your Enemy’, zoals het geval is in ‘The American Lie’.

Wat te denken van de video die ze hebben gemaakt voor de opener ‘Do It All Again’? De band staat in een skatebowl, omringd door skaters, eveneens voorzien van kwajongensstreken die zich daar omheen afspelen en opnames van skaters die door Eindhoven trekken. Het is een ode aan de tijd dat het genre helemaal opleefde waar het plezier van af straalt. Deze video mocht een trotse primeur beleven via het kanaal van BlankTV, zeker niet de minste in de punkwereld.

Muzikaal gezien verschilt Call It Off niet zo veel van Glasses & Mustaches, wat niet zo heel vreemd is met Adrian Delange in de gelederen. Geen van de vijf tracks komt ver voorbij de drie minuten. Vrijwel alles met een positieve vibe, zoals nergens spijt van hebben in ‘Do It All Again’ tot aan het motto dat alles goed komt in ‘Better Off Dead’. De liefdestraan komt voorbij met ‘Dyanne’, maar trekt er wel de leer uit dat zulke situaties je alleen maar sterker maken. ‘Lovers’ krijgt geen moment de kans om te vervelen en als Call It Off live net zo goed is als Glasses & Mustaches, dan zit ook dat wel snor.

‘Lovers’ is op 20 september 2013 digitaal en op cd uitgebracht bij White Russian Records.