KRS-One speelt met publiek in Effenaar

“Real hip hop is here!”

Tekst: Guido Segers / Fotografie: Brendy Wijdeven ,

Eindhoven stroomt niet over van de hiphop-shows, maar als het dan weer zover is, dan is het volle bak. KRS-One is een graag geziene gast in de Effenaar, waar hij in de zomer van 2012 voor het laatst een feestje gaf. De positief ingestelde, energieke mc deed de lichtstad voor het eerst aan in, schrik niet, 1988. Geen wonder dat er publiek van alle leeftijden op deze show is afgekomen en de kleine zaal goed gevuld is.

Het Verzet

Het Verzet mocht bij de vorige show ook opwarmen en is nu weer van de partij. Het zevental flowt als een geoliede machine, wisselt elkaar af en communiceert met het publiek. De bezoekers, die lekker op tijd in de zaal staan, lijken liever rustig een pintje te drinken. Dat stoort de Heerlense formatie geen moment. Die wisselt steeds af tussen Nederlandstalig en Engels en weet zowel op de hakkende beats van de dj’s als a capella een vermakelijke, oldschool hiphop show neer te zetten. Een enkeling gaat al lekker los.
 
In afwachting van de hoofdact mag de meegebrachte dj het publiek nog wat meer in de stemming brengen. Met wat klassiekertjes als Notorious B.I.G., Wu-Tang Clan en Kris Kross lukt dat prima. Als de dj een naam roept, maakt het publiek hem af terwijl de handjes de lucht in gaan en op de beat meezwaaien.
 

KRS-One

Lawrence Krisna Parker — bekend als KRS-One — komt plots het podium op, maar dat is om zijn camera klaar te zetten. Met een grote grijns stelt hij het apparaat af. Dat is niet de enige lach in de zaal, de elatie is voelbaar wanneer KRS-One in zijn microfoon schreeuwt om iedereen bij de les te krijgen. “Real hiphop is here!” klinkt het over rauwe, harde beats heen. Wat volgt is een eindeloos freestylende mc die vooral een eerbetoon brengt aan zijn beminde muziekstijl door de groten te eren met fragmenten, waaraan hij een speelse draai geeft. 

Dat veel nummers over een positieve houding gaan en een boodschap tegen geweld uitspreken, is geen verrassing. De rapper van Jamaicaanse afkomst zet zich al jaren in tegen geweld en ontving als waardering hiervoor een ‘lifetime achievement award’. Daaruit vloeit een eigen visie op hiphop voort die in de hele set terug te horen is. De freestyle raps zijn wat traag, maar recht voor zijn raap en met duidelijke boodschappen. De dj krijgt veelvuldig aanwijzingen over hoe de beat moet zijn, KRS-One heeft de hele zaal in de palm van zijn hand en controleert alles wat er vanavond in zijn hiphop tempel gebeurt volledig.
 

Alsof het niets is, zo rapt ‘The Blastmaster’, een van de vele bijnamen van Parker, over een stukje klassiek en wat reggae beats. De afkomst van de beste man blijkt niet te worden verloochend, wanneer hij laat horen ook te kunnen ‘toasten’. Dan nog maar even de hele zaal door, rappen en ondertussen handtekeningen zetten op spulletjes van fans en vooral iedereen een goed gevoel geven. Mensen worden nog uitgenodigd om op het podium te breakdancen, waar een dapper duo gelukkig gehoor aan geeft. Plotseling eindigt de intensieve en energieke show. Het publiek blijft overdonderd achter, terwijl de dj afsluit. Het heeft vanavond een hiphop-show uit het boekje gekregen: zo hoort het te zijn.

Gezien: Het Verzet & KRS-One, op 26 mei 2013, in de Effenaar.