Lucinda Williams geeft masterclass in Muziekgebouw

Veelzijdige singer-songwriter laat diepe indruk achter met optreden in intieme setting

Tekst: Pieter Reijven / Fotografie: Brendy Wijdeven ,

Met haar rauwe stemgeluid en combinatie van rock, folk en country weet Lucinda Williams al jaren vriend en vijand te overtuigen. Ze brak in 1998 wereldwijd door met het magistrale ‘Car Wheels On A Gravel Road’, maar ook voor die tijd had ze al een respectabele staat van dienst opgebouwd als singer-songwriter en als gastmuzikant op albums van artiesten als Emmylou Harris en Steve Earle. Het optreden van vanavond vindt plaats in een intieme setting, om haar veelzijdige repertoire nog meer tot recht te laten komen.

Man From The South

Het voorprogramma van vanavond wordt verzorgd door Man From The South, een eenmansproject van singer-songwriter Paul van Hulten die jarenlang met Woody Veneman het duo Woody & Paul vormde. Vorig jaar verscheen zijn solodebuut ‘Koblenz’, met daarop nummers die al enkele jaren op de plank lagen.

De zaal is muisstil wanneer Van Hulten begint aan zijn set die een half uur zal duren. Met zijn gitaarspel weet hij net als op zijn debuutalbum een mooie synthese tussen folk en rootsmuziek tot stand te brengen.

Dat de naam Man From The South zorgvuldig gekozen is, blijkt wel uit door de broeierige sfeer die composities als ‘Ain’t That Sweet To Me’ en ‘Thea’ uitstralen. Het lijkt alsof Man From The South is opgegroeid ergens in de binnenlanden in het zuiden van de Verenigde Staten, maar niets is minder waar. Zoals inmiddels wel bekend mag zijn, komt hij ‘gewoon’ uit Eindhoven. Van Hulten weet een speciale sfeer te creëren, niet in de laatste plaats door zijn melancholische, soms indringende stemgeluid. Genoeg Eindhovenaren die dat al weten, maar ook zonder Woody slaagt Paul er moeiteloos in om het aanwezige publiek te kunnen boeien.

Lucinda Williams

Het optreden is vooraf aangekondigd als ‘An Intimate Setting with Lucinda Williams’ en al snel blijkt dat hier geen woord van gelogen is. Williams wordt vanavond enkel begeleid door haar vaste gitarist Doug Pettibone en bassist David Sutton.

Williams’ karakteristieke stemgeluid en de ingetogen benadering resulteren in prachtige uitvoeringen van nummers als ‘Car Wheels On A Gravel Road’, ‘Drunken Angel’ en ‘Lost It’. Ook de mooie samenzang met Pettibone en Sutton zorgt voor de nodige kippenvelmomenten. Door het verhalende en persoonlijke karakter van veel songs is het niet moeilijk om je als luisteraar op de prairies van Texas en Louisiana te wanen, daar waar Williams een groot deel van haar leven woonde.

Op haar albums lijkt de Amerikaanse zangeres immer op zoek te zijn naar oprechtheid en puurheid, zo ook op haar meest recente album ‘Blessed’ waarvan vanavond onder meer het aangrijpende nummer ‘Copenhagen’ wordt gespeeld. De song is gewijd aan het overlijden van haar goede vriend Frank Callari. Williams vernam het tragische nieuws toen ze voor een optreden in Kopenhagen was.

Naarmate het optreden volgt, lijkt Williams het steeds meer naar haar zin te hebben. Aanvankelijk lijkt ze zich nog enigszins te verbazen over de stilte in de zaal, die alleen van zich laat horen door middel van het applaudisseren na ieder gespeeld nummer. Als vlak voor tijd dan het verzoek komt om het zittend publiek naar de rijen voor het podium te krijgen, wordt hier massaal gehoor aan gegeven. In de toegift wordt onder meer ‘River Man’ van wijlen Nick Drake gespeeld, waarop Williams laat horen ook haar covers tot in de perfectie te beheersen. Als de enthousiaste zangeres vervolgens ook nog een dansje maakt op het podium, is het publiek helemaal om.

Intiemer had het vanavond niet kunnen worden, dus in dat opzicht is het optreden geslaagd. Belangrijker is dat Lucinda Williams nog steeds niets aan kracht heeft ingeboet en met haar uit duizenden herkenbare stemgeluid nog steeds een gevoelige snaar weet te raken. Daarvan is het album ‘Blessed’ al een overtuigend bewijs, maar vanavond hebben we het met eigen ogen kunnen aanschouwen.

Gezien: Man From The South en Lucinda Williams, op 31 mei 2013, in Muziekgebouw.