D(envis) Deadly werkt samen met producer Jon Auer aan nieuw album

Band voorheen bekend als Denvis & The Real Deal verwacht release vol gitaarliedjes in maart

Tekst: Patric Muris ,

Dat Denvis een muzikant is die houdt van verandering is de laatste jaren wel gebleken: niet alleen in de muziekstijlen van de laatste albums zijn er significante verschillen waar te nemen, ook de bandnaam wil nog wel eens veranderen. Zeker als er een nieuwe muzikale weg wordt ingeslagen die ook echt onder een andere noemer geschaard moet worden. Na The Spades en Denvis & The Real Deal, en een steeds groter wordende bandsamenstelling, wilde de zanger-gitarist terug naar een kleiner gezelschap waarmee inmiddels al een heel nieuw album is opgenomen. Naam van de band: D Deadly. 3voor12/Eindhoven sprak met Dennis ‘Denvis’ Grotenhuis over de naamsverandering, het nieuwe album en de samenwerking met Jon Auer, zijn persoonlijke held.

Inspiratiebronnen

We spreken Denvis een dag voordat hij in de Altstadt optreedt met diezelfde Jon Auer, tijdens ‘A Very Special New Year Wish Come True’. De naam van de avond zal een verwijzing zijn naar de persoonlijke wens van Denvis om met Jon Auer te kunnen samenwerken. En met hem samen op te treden. Dat dikt Denvis gedurende het gesprek meerdere malen nog wat aan. Een nieuwe bandsamenstelling dus, onder een nieuwe naam en met een ander geluid. Denvis omschrijft D Deadly, bestaande uit Dennis ‘Denvis’ Grotenhuis (zang/gitaar), Roel Blommers (gitaar/zang), Gijs van de Burgt (bas) en Jacco van Rooij (drums), als een band met de nadruk op gitaren. Gitaarliedjes is de muziekomschrijving dus. Hij gebruikt de gitarenbands van de jaren 70, 80 en zelfs jaren 90 waar hij heel veel naar geluisterd heeft als referentie: “Dan bedoel ik de meer onbekende bands als You Am I, die nooit heel groot zijn geworden. Bands waar ik zelf heel veel mee heb. Ik vind dat hele prettige muziek om te maken. Eigenlijk doe ik gewoon een beetje wat ik voel en dan bedenk ik pas van ‘goh, hoe komt het nou toch dat dit het is?’ Dat probeer ik dan voor mezelf een beetje na te zoeken. Het wordt niet met een blauwdruk van ‘zo zit de rock in elkaar’ gemaakt.” 

Concreet worden referenties als Mark Lanegan, Big Star en Elliott Smith genoemd. Een rijtje dat aardig uiteen loopt, maar dat valt volgens Denvis wel mee: “Veel mensen kennen bijvoorbeeld Elliott Smith van zijn fragiele, wat donkere kant, maar luister eens naar ‘XO’ of ‘Either/Or’, dan hoor je dat hij ook hele vlammende nummers heeft gemaakt die er echt 'op' gaan hoor. Hij heeft best wel ruige muziek gemaakt, maar daar kennen de meeste mensen hem niet van. Het is misschien een beetje zoeken, maar als die nummers helemaal los gaan met de hele band erbij dan raakt hij je echt waar hij je moet raken.”

Van Denvis & The Real Deal naar D Deadly

Het debuutalbum van D Deadly gaat heel anders klinken dan Corazón, het laatste album van Denvis & The Real Deal. Dat komt ook doordat er nu met vier mensen gelijkwaardig aan de plaat is gewerkt. Denvis vertelt over de aanleiding van de omslag: “Het begon allemaal met akoestische gitaarliedjes, maar in een periode van zes jaar is het van een keertje meedoen van Bertus Borgers helemaal in het begin, na al die jaren gegroeid tot een band met een grote samenstelling. Op een gegeven moment begon het echt weer een beetje te borrelen om gewoon met vier man - twee gitaren, bas en drum - te gaan rocken. Daar wilde ik nieuwe punten mee zetten. ‘A time of a new era’ of zoiets haha… Ik wil ergens terug naar de basis; naar de basis van wat ik zelf prettige muziek vind, niet zozeer terug naar wat ik ooit deed. Het is eigenlijk met minder muzikanten meer naar de essentie van wat me bezielt.”

Bij dat proces was een naamsverandering onvermijdelijk volgens Denvis. Hij legt uit waarom het D Deadly is geworden: “In Australië heb je de Deadly Awards. Deadly staat voor iets ongeslagen goeds. Iets vets. Daar gebruiken ze dat veel, zo van: ‘man, that was deadly aight’ haha… Dat vind ik altijd heel leuk. Ja en D staat ergens natuurlijk voor D, voor Denvis, maar omdat nou weer zo op te schrijven. Mij kennen ze wel en ik vind het een beetje tekort doen aan de rest van de band om steeds met mijn naam te koketteren. Zeker op het moment dat je met vier man gewoon een plaat gaat maken. Ze noemen mij in de band ook altijd D dus dat is wel grappig.”

Productie door Jon Auer

Het nieuwe album wordt geproduceerd door Jon Auer, één van de favoriete muzikanten van Denvis. Dat hij groot fan is van The Posies en zo’n beetje alles dat Auer verder heeft gedaan, was simpelweg de grootste aanleiding om hem hiervoor te vragen. Maar dan moet het nog maar gebeuren dat een man met zo’n staat van dienst zin heeft om naar Eindhoven te komen om een plaat te produceren. Denvis vertelt hoe dat zo is gekomen: “Jon en ik hebben elkaar ontmoet tijdens een Big Star tribute, twee jaar geleden. Na die Big Star tribute deden we nog een keer samen een optreden in de Melkweg. Toen hebben we lekker backstage zitten kletsen en afgesproken dat we eens samen naar onze mixen gaan kijken. En nou komt hij het gewoon af mixen met ons. Ik ga hem morgen van het vliegveld halen. Gaan we eerst nog even lekker optreden in de Altstadt en daarna de nieuwe plaat afmaken.

Ik vind het zo gaaf dat ik op deze manier met muzikanten kan werken waar ik altijd ontzettend veel waardering voor heb gehad. Wat The Posies neergezet hebben, vind ik zo’n beetje het hoogst haalbare in de muziek. Dat vind ik veel beter dan een Nirvana of zo. Bovendien is Jon echt een man met een visie. Een man op niveau vind ik. Wat hij heeft gedaan in de jaren 90 vind ik tien keer zo vet als Nirvana. Dat ‘Nevermind’, waar ‘Smells Like Teen Spirit’ opstaat, mag echt nog niet de veters vast maken van ‘Frosting On The Beater’ (van The Posies red.).”

Het eerste album in de nieuwe samenstelling is al in zijn geheel opgenomen. De basis is ingespeeld in een hotel in de Ardennen en later is er gewerkt in studio Rock ’n Roll Support in Eindhoven. Als Auer er is, wordt er gestart met het mixen en kunnen er nog keuzes gemaakt worden. Denvis licht toe: “Alles is al opgenomen, maar zang kan bijvoorbeeld nog overnieuw gedaan worden. Ik heb de afgelopen twee weken mijn teksten doorgenomen en aangepast, en die heb ik nu helemaal zoals ik ze wil hebben. Jon kijkt daar ook kritisch naar en we kunnen nog dingen aanpassen, maar in principe gaan we nu wel echt de plaat afmaken. Het idee van hoe de nummers moesten gaan klinken, hadden we al, maar hoe je dat dan helemaal in de mix gaat zetten, is wel iets waar echt de expertise van Jon bij om de hoek komt kijken. We hebben een scala aan mogelijkheden, maar het moet een heel simpele plaat worden. Er komen op een gegeven moment in sommige nummers wel strijkers en blazers bijvallen, en dat klinkt dan heel bombastisch, maar dat is alleen maar leuk omdat de opzet van het nummer heel eenvoudig is.”


Waar het album van D Deadly uitgebracht wordt, is nog niet bekend. Het laatste album van Denvis & The Real Deal is uitgebracht bij Drugmoney Records en gedistribueerd via Suburban Records. Denvis is nog in gesprek met een aantal partijen over de release, maar stelt dat hij de plaat hoe dan ook in de winkels krijgt. “Ik bevind me nu, na vijftien jaar, wel in een positie dat ik me daar geen zorgen meer over hoef te maken. Ik zou het wel vet vinden als ik het op vinyl kan uitbrengen. Daar luister ik zelf ook altijd het liefste naar.”