Jonathan Jeremiah in Effenaar op zijn best als ‘solitary man’

Voorprogramma Yori Swart krijgt publiek helaas niet stil met haar prachtige liedjes

Tekst: Rob de Vries ,

Singer-songwriter Jonathan Jeremiah heeft zich in korte tijd populair gemaakt. Zijn debuutalbum 'A Solitary Man' kent een paar sterke hits die hebben geleid naar het grote publiek dat in een uitverkochte Effenaar massaal aanwezig is. Hij blijkt echter niet alleen te zijn gekomen.

Yori Swart

Yori Swart mag zowel in Amsterdam (Jonathan Jeremiah speelt ook nog in Paradiso), als vanavond in Eindhoven, als voorprogramma optreden. Het talent dat al vele prijzen op haar naam mocht schrijven afgelopen jaar, waaronder de Grote Prijs van Nederland, krijgt vanavond de kans om het publiek op te warmen. Helemaal alleen met gitaar betreedt ze keurig op tijd het podium. Als ze achter de microfoon plaatsneemt, is het nog erg onrustig in de zaal. De muziek die Swart vanavond laat horen is mooi. Kleine liedjes, met ontzettend goed spel op haar gitaar. Haar stem houdt een beetje het midden tussen Joni Mitchell en Ilse de Lange. Er zit een rauw randje aan wat heel erg lekker in het gehoor ligt. Dat geeft de nummers net dat beetje extra wat haar onderscheidt van zomaar een goede zangeres.

Helaas is het publiek in de Effenaar wat minder gecharmeerd van de Amsterdamse zangeres. Continu wordt er door het verlegen en nerveuze meisje heen gepraat. Waarschijnlijk zou het minder opvallen wanneer ze met haar band aan zou treden, aan de nummers ligt het namelijk niet. Door het geheel onverwachts meezingen van een toonladdertje door het publiek krijgt het laatste nummer een heel lekker lentegevoel mee. Het is daardoor een leuke afsluiter van de set en toch nog een goed begin van de avond.

Jonathan Jeremiah

Een ruim half uur later krijgt Jonathan Jeremiah de kans om deze zaal stil te krijgen. Zijn vijfkoppige band komt op en start het eerste nummer als een jamsessie. De muzikanten die Jeremiah vanavond bij zich heeft, lijken stuk voor stuk bijzonder goed gekozen. Buiten de enigszins vanzelfsprekende drummer, gitarist en (contra)bassist, heeft hij ook een cellist en trombonist bij zich. Onder luid applaus wordt Jeremiah na enkele minuten zelf onthaald terwijl het eerste nummer ‘If You Only‘ wordt ingestart.

Wanneer de hit ‘Happiness‘ wordt opgedragen aan een meisje in het publiek heeft Jeremiah de zaal op zijn hand. Sowieso wordt de hit met open armen verwelkomd door het publiek dat vooral op deze hits lijkt te zijn afgekomen. In het midden van de set wordt het aantal muzikanten per nummer minder. Een aantal nummers wordt akoestisch afgewerkt, waaronder het prachtige ‘How Half-heartedly We Behave‘ waarin de bassist een dwarsfluit ter hand neemt.

Het akoestische deel van de set bevalt erg goed. De prachtige stem van Jeremiah kan de liedjes makkelijk dragen zonder de opsmuk van blazers en strijkers. De verstilde nummers worden helaas regelmatig overstemd door luid geklets vanuit de zaal. Wanneer de volgende hit ‘Heart of Stone‘ wordt ingezet, is de band weer in originele bezetting en is het applaus luid. De band heeft een goede chemie onderling met Jeremiah fungerend als echte frontman. Hij maakt grapjes met zijn bandleden en met het publiek en het plezier straalt er vanaf. De bezoeker heeft vanavond in grote mate gekregen waar het voor kwam, namelijk de hits van de plaat ‘A Solitary Man’. Alle nummers worden gespeeld met de conclusie dat ook al is de band nog zo goed, solo is Jonathan Jeremiah op zijn allerbest.

Gezien: Jonathan Jeremiah & Yori Swart op 29 maart 2012, in de Effenaar.