Stevig optreden Anneke van Giersbergen met behoud van karakter

Publiek weet zich geen raad met Paper Fox

Tekst en fotografie: Nando Harmsen ,

Sinds haar vertrek bij The Gathering heeft de succesvolle solo carrière van Anneke van Giersbergen voor flink wat naamsverwarring gezorgd. Nu, na vijf jaar, is de stap eindelijk genomen en heeft ze de naam Agua de Annique gelaten voor wat die is. Onder haar eigen vertrouwde naam is in januari het album ‘Everything Is Changing’ uitgekomen, direct gevolgd door een tour in het Nederlandse clubcircuit waarna ze medio 2012 de rest van Europa aandoet. Vanavond speelt ze voor een volledig uitverkochte Effenaar.

Paper Fox

Het halfuur vooraf wordt verzorgd door Paper Fox, een éénvrouwsavontuur van Rein De Paepe uit België dat op het podium bijgestaan wordt door twee mannen op drums, viool en keyboard. Het is een luchtige ratjetoe van experimentele muziek, voorzien van een hoop elektronische bliepjes en knisperende geluiden. Het applaus dat ze krijgen lijkt een vorm van beleefdheid. Het publiek, dat tenslotte toch voor Anneke van Giersbergen komt, weet zich niet goed raad met Paper Fox. Rein De Paepe weet dit ook. Maar ze is blij dat ze mag profiteren van dit uitverkochte optreden om haar werk te laten horen.

Anneke van Giersbergen

Wie de voorafgaande jaren Agua de Annique gezien heeft – of moet ik Anneke van Giersbergen zeggen? – herkent alleen levenspartner Rob Snijders achter de drums als overgebleven lid van haar voormalige begeleiding. De rest van de band heeft een volledig nieuwe bezetting gekregen. Annelies Kuijsters op keyboard, die al eerder op gelegenheid meespeelde, en bassist Joost van Haaren zijn gestolen van Krezip, zoals Anneke gekscherend tijdens de introductie van de band zegt.

Het nieuwe album van Anneke van Giersbergen is anders dan het voorgaande werk. De luchtige popinvloeden zijn verdwenen en het gevoel dat ‘Everything Is Changing’ brengt, wordt als donker en winters omschreven: een terugkeer naar de rock met een vleugje metalsound. Van een gegarandeerd succesvolle radio single moet de Brabantse zangeres het niet hebben. Toch zijn de optredens een groot succes wat grotendeels te maken heeft met haar open en vriendelijke karakter op het podium. Ze weet keer op keer een fijne en intieme sfeer te creëren door haar innemende persoonlijkheid. Het succes bij De Wereld Draait Door en het uit Facebook voortgevloeide project Lorrainville hebben een nieuwe schare jonge fans opgeleverd die minder bekend is met haar tijd bij The Gathering. Dat is overduidelijk. Hoewel de toon van het optreden wat steviger is dan voorheen blijft het karakteristieke stemgeluid behouden.

Ze opent de avond met ‘Feel Alive’ en speelt vrijwel het hele nieuwe album in willekeurige volgorde. Alleen het nummer ‘I Wake Up’ ontbreekt. Daarvoor in de plaats neemt Anneke een paar uitstapjes naar het verleden met de bekende nummers ‘Beautiful One’ en ‘Witnesses’. Opvallend is dat ze met het nummer ‘Saturnine’ ook terug grijpt naar haar tijd bij de Gathering, iets wat ze in de afgelopen jaren niet eerder gedaan heeft. Het ligt ook helemaal in lijn met het nieuwe album dat minder poppy klinkt als de andere albums. In tegenstelling tot dat eerdere solowerk heeft dit optreden ook meer variatie in de songs. Soms iel en fragiel (‘Circles’), waarbij weer eens duidelijk wordt hoe goed bij stem ze is, en soms steviger (‘Slow me Down’).

Tussen de nummer door maakt ze grapjes, trekt grimassen en zegt even hallo tegen haar ouders op het balkon die helemaal uit het zuiden van Europa over zijn gekomen. Het blijkt een optreden voor het thuisfront te zijn want ook haar thuisbasis De Rips is goed vertegenwoordigd. Ondanks de vele bekende gezichten heeft het rustige publiek heel wat aansporing nodig om van zich te laten horen, maar dat heeft vanavond zeker niet aan Anneke van Giersbergen gelegen.

Gezien: Anneke van Giersbergen en Paper Fox, op 1 maart 2012, in de Effenaar.