Agnes Obel neemt publiek mee in bezield pianospel

Niet altijd goed afgestelde geluid enige smetje optreden Naked Song 2012

Tekst: Bart Jansen / Fotografie: Hanneke Wetzer ,

Agnes Obel had aan één album genoeg om geboekt te worden als headliner van Naked Song 2012. Na de vele optredens in het clubcircuit en op de zomerfestivals vorig jaar keert ze vandaag terug naar Nederland voor een eerste optreden sinds lange tijd. Een unieke kans dus voor het Naked Song publiek om haar vanavond live te zien. Gezien de enorme opkomst al vlak voor aanvang is duidelijk dat het die kans graag aangrijpt.

Gezien
Agnes Obel tijdens Naked Song festival in Muziekgebouw, op 16 juni 2012.

Muziek
Subtiele pianoslagen, een prachtige stem en begeleiding op cello; zo laat Agnes Obel zich gemakkelijk omschrijven. De Deense singer-songwriter is inmiddels geen onbekende meer in het genre. Al menig festival heeft ze aangedaan in Nederland waaronder Lowlands en Motel Mozaique. Haar debuutplaat ‘Philharmonics’ uit 2010 kreeg lovende kritieken. De zangeres heeft veel affiniteit met artiesten als Tori Amos en Ane Brun en wist met ‘Just So’ en ‘Riverside’ aardige hits te scoren.

Plus
Agnes Obel heeft vanavond zin om op te treden. Voorafgaand aan de show wordt er al heftig gesoundchecked, met de bezoekers erbij. Aan het gezicht valt af te lezen dat deze artieste alles tot in de puntjes wil verzorgen. Obel is een artiest die diep wil gaan voor haar muziek. Tijdens het nummer ‘Beast’ neemt ze iedereen mee in prachtig pianospel dat niet zou misstaan op een soundtrack. En juist dat is de kracht van haar muziek. Een basis gevormd door een goede sfeer waarin elke detail hoort te kloppen. Net als in een film. Het samenspel tussen Obel en celliste Anne Ostsee is goed op elkaar afgestemd waardoor het als een geheel klinkt. Tijdens ‘On Powdered Ground’ en tevens afsluiter van de set zien we de singer-songwriter echt stralen.

Min

Het geluid is vanavond in de grote zaal niet helemaal goed afgestemd. Voornamelijk de zang is niet optimaal afgesteld waardoor bij vlagen de vocalen van Ostsee niet helder overkomen. Er ontstaat een dof effect wat vooral tijdens het nummer ‘Brother Sparrow’ voor oneffenheden zorgt.

Conclusie

Een afgeladen grote Rabobankzaal staat na afloop op om te applaudiseren voor Agnes Obel. En terecht, want wat kan deze artieste haar publiek met veel beleving meenemen in haar pianospel. Enige probleem is vanavond het geluid bij de vocalen. Dat is helaas iets waar zij zelf weinig aan kan doen, maar wat wel het onderscheid maakt tussen ruim voldoende en goed.

Cijfer

7+