Debuut BOW enkele honderden euro’s verwijderd van release

Nieuw project frontman Fourteen Twentysix gefinancierd via fondswerving buitengewoon experimenteel

Tekst: Patric Muris ,

Het laatste album van Fourteen Twentysix, ‘In Halflight Our Soul Glows’, moet nog officieel gepresenteerd worden, maar frontman Chris van der Linden is al weer met iets heel anders bezig. Die albumpresentatie komt er nog wel, maar door het vertrek van de drummer is de band gedwongen even een pauze te nemen. Nu is er in september eerst het debuut van zijn nieuwe project BOW dat muzikaal een heel andere kant op gaat. ‘Man In The Machine’ is de titel van de eerste release die volledig via fondswerving wordt gefinancierd. Van der Linden heeft de financiering bijna rond en heeft ook al plannen voor een tweede release waarvan hij zijn ervaringen zal delen als gastschrijver van 3voor12/Eindhoven.

‘De hardstwerkende band van Eindhoven’, zo is Fourteen Twentysix ooit eens omschreven door onze redactie. Van der Linden gaf later in een bezoek aan onze radio-uitzending toe moeilijk stil te kunnen zitten en altijd bezig te zijn met zijn muziek en alles dat daar bij hoort. Daar is bij BOW een nieuw element bijgekomen: de financiering. Die is voor ‘Man In The Machine’ extra uitdagend te noemen, want het benodigde bedrag voor het uitbrengen van het album moet helemaal via Pledge Music binnengehaald worden. Van der Linden stopt veel tijd in het verkrijgen van nieuwe donaties. Via nieuwsberichten, video’s, gratis downloads en aanzienlijke tegenprestaties zoals een thuisoptreden, drumles en een bezoek aan de studio, interesseert hij donateurs met als doel op tijd het benodigde fonds binnen te hebben. Vandaag zit hij op 85% en heeft hij nog een bedrag tussen de driehonderd en vierhonderd euro nodig. Daar heeft Van der Linden nog 26 dagen voor. “Maar meer dan 100% binnenhalen zou ook mooi zijn, want dan hebben we budget voor leuke extra’s.”

BOW is het alias van Chris van der Linden waarmee hij volledig zijn eigen gang kan gaan “zonder de compromissen van een band”. Opmerkelijk is dat de zanger van Fourteen Twentysix op het debuut niet als zanger te horen zal zijn. Het muziekproject is voornamelijk instrumentaal en zal enkel een verhaal vertellen via spoken word. BOW zal volgens Van der Linden nooit eenduidig zijn en is altijd onderhevig aan verandering. “Daardoor zullen sommige fans afhaken, maar er zullen ook nieuwe bijkomen die de schakering van genres kunnen waarderen.” ‘Man In The Machine’ wordt door hem omschreven als een surrealistische reis met diverse muziekstijlen zoals rock, industrial, ambient, field en wereldmuziek. ‘Een bizarre science fiction trip’ is de zelf toegewezen omschrijving. Op die trip wordt hij bijgestaan door gastmuzikanten met een heel andere muzikale achtergrond zoals de klassiek geschoolde harpist Sarah Nichols.

Een volgend album zit ook al in de planning. Het hele proces van concept, creatie, opname en release daarvan, zal te lezen zijn op onze website vanaf september/oktober, vlak na de release van ‘Man In The Machine’. Van der Linden heeft laten weten vaak vragen te krijgen over de manier waarop hij werkt, zowel muzikaal als organisatorisch. Gezien zijn ruime ervaring met meerdere bands (Sweet Assembler, Fourteen Twentysix en BOW red.) en de succesvolle DIY insteek die hij daar de laatste jaren in toepast, vermoedt hij dat zijn verhaal van toegevoegde waarde kan zijn voor (beginnende) muzikanten. Dat denken wij ook vandaar dat wij onze site graag beschikbaar stellen als podium waarop hij zijn verhaal kan vertellen. Het ‘dagboek’ van BOW en zijn tweede release krijgt na het voorwoord in september/oktober iedere maand een nieuw hoofdstuk. Houd onze site dus in de gaten voor updates en doe er je voordeel mee als artiest.