Stevig rockend Spinvis doet de kou vergeten

Support act Lola Kite bewijst leuke troef te zijn

Tekst: Elwin Rijken / Fotografie: Michelle Verhoeks ,

Het is nog even spannend door alle chaos op de Nederlandse wegen - vanwege het extreme winterweer - of de aangekondigde shows wel doorgaan. Vrieskoude en langdurige sneeuwval teisteren ons land. Het geplande optreden van Spinvis in CD-Teek is afgelast, maar de Effenaar show gaat wel gewoon door. Niemand heeft het na afloop nog over de kou.

Lola Kite

De vierkoppige band Lola Kite is labelgenoot van Spinvis en brengt in maart dit jaar zijn zelf geproduceerde plaat ‘I Start to Believe You’ uit. Na een ellenlange soundcheck kunnen ze dan eindelijk beginnen. ‘Het heeft even geduurd’ beaamt zanger Kees Groenteman. Lola Kite heeft er gelukkig zin in; vanaf de synthgedreven opener verschijnen er glimlachen op de gezichten in het publiek. In een melige melange van twee toetsenisten en twee gitaristen vullen de vier bandleden zelf het gat van een drummer op. Enthousiast slaan ze al zingend of spelend met drumstokken, sambaballen of tamboerijnen vrolijk ritmisch mee.

Een van de gitaristen gebruikt zelfs zijn gitaar als drumstok en ramt met harde uithalen zijn gitaarkop op een bekken. Er gaat niks kapot. Ook de sfeer in de zaal kan niet kapot. Mensen genieten zichtbaar van de aanstekelijke melodietjes van Lola Kite. De nummers zijn allemaal vrij kort en vluchtig, nergens pretentieus. Alle bandleden zingen mee en zorgen zo voor wat extra variatie. Dat mag ook wel, want de nummers hebben vaak eenzelfde opbouw en worden daardoor wat voorspelbaar. Als geheel is de muziek net zo zoet als de groene icetea waar Kees heel de avond van drinkt.

Spinvis

Erik’s band heeft de barre tocht zo te zien overleefd. Als Sara het podium opkomt, is het muisstil. Ze opent het ‘Justine Keller Thema’ met prachtige, warme cellogeluiden. Een voor een vullen de andere bandleden haar aan en niet lang daarna staat Erik zelf op zijn plaats. Zoals altijd in pak met een snelle, maar nonchalante coup. Eind vorig jaar kwam Spinvis’ nieuwste plaat ‘Justine Keller’ uit. Een mooie vierde plaat voor de band om een setlist mee samen te stellen. ‘Heel Goed Nieuws’ bijvoorbeeld wordt op een zinderende manier opgebouwd en is slechts één van de hoogtepunten deze avond. Spinvis staat erom bekend zijn setlist nooit in album modus af te werken en deze avond vormt zeker geen uitzondering. Nummers krijgen verlengde passages, verschillen in arrangementen en ruimte voor improvisaties.

Spinvis is een band die al jaren lang in deze traditie kwaliteit neerzet. Het mooie is dat tussen de euforische momenten door Erik altijd even gas terug neemt voor korte (grappige) verhaaltjes. Zijn anekdote over ‘Overvecht’ wordt op een charmante, strompelende manier vertelt. Zo zal een avond Spinvis nooit gefabriceerd aanvoelen. Ook deze tour zijn er weer verrassingen. Tekenaar Hanco Kolk (ook in pak) vergezelt de band op het podium, waar hij kordaat rondloopt en illustreert via zijn laptop. Zijn tekenwerk fungeert als VJ werk van het meest subtiele soort. Mooi hoe hij de muziek van Spinvis ervaart en gebruikt tijdens zijn tekenwerk. Zo kan een gitaartoon de snelheid van zijn tekenlijn beïnvloeden. Geillustreerde sneeuwvlokken bieden een mooi raam naar buiten, waardoor nog meer beseft wordt hoe warm het binnen is.

Spinvis biedt een ijzersterke setlist met alle twee de ‘Ronnie’s' en een stevig rockende versie van ‘Voordeel Van Video’. Zichtbaar genieten de muzikanten die elkaar aftasten met blikken van waardering. Tegen de tijd dat ze zijn aangekomen bij sterke single ‘Kom Terug’ eist ook het publiek dat. In de toegift is er zelfs nog even tijd om te ‘Zwemmen’. Niemand heeft het nog over de kou buiten.

Gezien: Lola Kite en Spinvis, op 3 februari 2012, in de Effenaar.