Reel Big Fish brengt Strijp-S in zomerse sferen

Amerikaanse band zorgt voor feeststemming in ijskoud Eindhoven

Tekst: Pieter Reijven ,

Met twee voor het grote publiek nog vrij onbekende acts in het voorprogramma, staat Reel Big Fish vanavond in Gebouw 52 op Strijp-S. Wie de Californische band eerder aan het werk heeft gezien, weet dat de band garant staat voor een avondje pretentieloze skapunk met een flinke dosis humor. Dat is vanavond niet anders.

JB Conspiracy

Als vlak voor achten de zevenkoppige formatie JB Consipracy aantreedt, is de zaal in Gebouw 52 nog maar matig gevuld. De Londense band bezoekt Eindhoven voor de tweede keer en zet met zijn aanstekelijke mix van punk en ska een overtuigende show neer. JB Conspiracy maakt een gedreven indruk, waarbij vooral het harmonieuze samenspel van de vier blazers in positieve zin opvalt. Als na een half uur het podium weer wordt verlaten, gaat dit gepaard met een bescheiden applaus.

Orange

Het Amerikaanse Orange legt zich toe op poppy punk. Als de opvallend uitgedoste zanger en zijn band het podium betreden, maakt dat nieuwsgierig. De band timmert al enkele jaren aan de weg en heeft onder meer getoerd met Misfits en Zebrahead. Hoewel er zeker potentie in de groep zit, ontbreekt het Orange nog enigszins aan een eigen identiteit. Daar kan de cover ‘Help’ (van The Beatles) weinig aan veranderen.

Reel Big Fish

Reel Big Fish behoeft eigenlijk geen introductie. Het collectief rondom zanger/gitarist Aaron Barrett brak internationaal door met de hit ‘Sell Out’, die in 1997 zelfs tot in de Nederlandse hitlijsten wist door te dringen. Met regelmaat wist de band door de jaren heen goede albums uit te brengen waarbij vooral het karakteristieke geluid van de koperblazers een opvallende bijdrage levert.

Onder luid applaus komt de band op. Al vanaf opener ‘Everything Sucks’ zit de stemming er goed in. De met zonnebril en felgekleurd t-shirt geklede Barrett heeft er zichtbaar zin in en zingt de ene na de andere song met de nodige bravoure. Veel eigen werk, maar ook songs als ‘Brown Eyed Girl’ en ‘Monkey Man’ van het meest recente (cover)album ‘Fame, Fortune And Fornication’ komen voorbij. Tekstueel hebben de nummers weinig om het lijf, maar dat mag de pret niet drukken. De ene na de andere song gaat er bij het overwegend jonge publiek in als de spreekwoordelijke zoete koek. Als afsluiter ‘Beer’ wordt ingezet (naar eigen zeggen Aaron’s favoriete drankje), zit de reguliere set er op.

In de toegift wordt onder meer ‘Sell Out’ gespeeld, waarna afgesloten wordt met de A-Ha cover ‘Take On Me’. De ervaren skapunkers zijn er in geslaagd om in het ijskoude Eindhoven een zomerse sfeer te creëren. Met de energie en het enthousiasme zoals vanavond is getoond, kan Reel Big Fish het nog jaren uitzingen.

Gezien: JB Conspiracy, Orange en Reel Big Fish, op 11 februari 2012, in Gebouw 52.