Aan diversiteit geen gebrek bij Gotye

YouTube ster Gabrielle Aplin kan niet boeien

Tekst: Paul Knippenberg / Fotografie: Paul Verhagen ,

Het nummer ‘Somebody That I Used To Know’ van Gotye met zangeres Kimbra was een van de grootste hits van het afgelopen jaar. Bezoekers van 3voor12 verkozen het nummer zelfs tot ‘song van het jaar 2011’. Momenteel voert het nummer de Britse hitparade aan. Op het hoogtepunt van zijn populariteit in Nederland ging het concert in Eindhoven in de voorverkoop. Het resultaat was makkelijk te voorspellen: Razendsnel werd de grote zaal van de Effenaar uitverkocht.

Gabrielle Aplin

Het publiek van vanavond - een enkeling al in carnavalsoutfit - is zeer divers. Van huismoeders tot hipsters, ze staan al vroeg in een volgepakte Effenaar. Zij zien Gabrielle Aplin rond half negen het podium betreden. Aplin mag tijdens de huidige tour van Gotye het voorprogramma verzorgen. Deze jonge Engelse equivalent van Esmee Denters brak op haar dertiende door via Youtube. Haar covers werden veel bekeken en hiermee verdiende ze een platencontract. Inmiddels is ze negentien jaar oud en heeft ze al drie EP’s uitgebracht. Vanavond staat het kleine meisje solo op het podium waar ze zichzelf op piano en gitaar begeleidt.

Met haar leeftijd, breekbare stem en voorliefde voor covers is de vergelijking met Birdy snel gemaakt. Er komen vooral nummers van haar nieuwe EP ‘Home’ voorbij. Ook covert ze die andere grote hit van vorig jaar, ‘Videogames’ van Lana Del Rey.
Het publiek blijkt niet geïnteresseerd in het voorprogramma. Het geroezemoes uit de zaal overstemt op enkele momenten zelfs de muziek. Wanneer ze tot overmaat van ramp begint te hoesten, verslapt de aandacht van het publiek volledig. Een verkoudheid, het te grote podium en het respectloze publiek zorgen er voor dat het optreden van Aplin totaal niet uit de verf komt.

Gotye

Gotye opent zijn set met het vlotte ‘Eyes Wide Open’. Zelfs tijdens dit nummer houdt het geroezemoes aan. De Australische Belg zal zich duidelijk moeten bewijzen vanavond. In tegenstelling tot het voorprogramma wordt het gehele podium benut. Multi-instrumentalist De Backer staat zelf vooraan. Hij wordt omringt door een bouwwerk bestaande uit verschillende drums, toetsen, en sample apparatuur. En al deze apparatuur blijkt broodnodig. Want aan diversiteit geen gebrek in de setlist van Gotye. Van triphop gaat het naar funk, reggae en soul. En allemaal even catchy. Dit verklaart ook de diversiteit in het publiek vanavond. De sfeer van de nummers wordt versterkt door passende visuals op een groot scherm achter de band.

De hele show lijkt tot in de puntjes uitgedacht en geregisseerd. Gotye streeft duidelijk naar perfectie en slaagt hier heel aardig in. Hij is erg goed bij stem en de band klinkt energiek en strak. Wanneer het noodlot toeslaat, en hij met technische problemen kampt, zien we toch nog een stukje spontaniteit terug in de show. Er wordt heerlijk gejamd tot dat alles weer naar behoren werkt. De jam gaat naadloos over in een van de hoogtepunten van de avond, het nummer ‘State Of The Art’.

Wanneer De Backer aangeeft dat zangeres Kimbra vanavond niet aanwezig kan zijn, weet het publiek genoeg. Dit is het moment waar iedereen naar uitgekeken heeft. Tijd voor die monsterhit‘Somebody That I Used To Know’. Onder luid gejuich wordt de intro ingezet en eindelijk is er wat beweging in de zaal te zien. Het publiek heeft tot nu toe vooral toegekeken. De zangpartij van Kimbra wordt moeiteloos door het publiek opgevangen. Het is jammer dat de tweede stem niet door een zangeres overgenomen wordt. Het nummer verliest hierdoor toch een gedeelte van zijn kracht.

De reguliere set wordt beëindigd met een aantal rustige nummers. Vooral afsluiter ‘Bronte’ maakt veel indruk. Smetje op de avond is dat Gotye een aantal keren om stilte moet vragen alvorens hij aan een nummer kan beginnen. Voor de toegift pakt de band uit met een geweldige finale. Eindelijk slaat het vuur over naar de zaal en wordt er naar hartenlust gedanst en gesprongen. ‘In Your Light’, ‘I Feel Better’ en ‘Learnalilgivinanlovin’ zijn alle drie dansbare nummers met een dikke knipoog naar het werk van Jamie Lidell.

Gotye laat vanavond zien veel meer te zijn dan een band met een grote hit. Met een afwisselende en sterke show is het publiek ingepakt en tevreden het carnavalsgedruis ingestuurd.

Gezien: Gotye en Gabrielle Aplin, op 17 februari 2012, in de Effenaar.