Bezield Balthazar met nieuwe plaat even sexy in Effenaar

Voorprogramma Bed Rugs krijgt een tien voor filmkennis

Tekst: Paul Knippenberg / Fotografie: Marco Smeets ,

Balthazar is al tijden geen onbekende band meer in Eindhoven. De Belgen speelden er sinds 2009 maar liefst vier keer. Drie keer in de Effenaar en eenmaal in het Klokgebouw. Dinsdagavond stonden ze wederom in de Effenaar. Ditmaal om hun nieuwe geesteskind ‘Rats’ voor te stellen. Aan Bed Rugs – tevens zuiderburen – de eer om het voorprogramma te verzorgen.

Bed Rugs

Naar verluidt is de bandnaam Bed Rugs een verwijzing naar de cultfilm ‘The Big Lebowski’. De relaxte stoner en hoofdpersonage ‘The Dude’ was waarschijnlijk fan geweest van deze heren. Bed Rugs brengt in zijn korte set melodieuze garagerock met daar overheen een flinke saus psychedelica. Met repetitieve, haast bedwelmende gitaarpartijen en lijzige zang is de band zo nu en dan schatplichtig aan Black Rebel Motorcycle Club. Het viertal weet binnen een mum van tijd een bezwerende en broeierige sfeer te creëren in de zaal.

Een belangrijke inspiratie voor voor Bed Rugs – en voor wie niet eigenlijk - zijn The Beatles. Dit is duidelijk terug te horen in het psychedelische tintje en de meerstemmige zang. Helaas is die zang niet altijd even zuiver. Het laatste nummer wordt door de band als “tamelijk episch” aangekondigd. Hier hebben ze een punt. Een heerlijk loom en hypnotiserend nummer transformeert binnen enkele minuten van rustig voortkabbelend naar heftige hardrock, om na enkele minuten weer terug te keren naar zijn oorspronkelijke geluid. The Dude had er heerlijk op kunnen spacen.

Balthazar

Tijdens de laatste twee bezoeken van Balthazar aan Eindhoven was er hier en daar al wat nieuw materiaal te horen. Tijdens deze passage is ‘Rats’ officieel uit. Het album wordt – net als de debuutplaat – door critici de hemel ingeprezen. Mede daarom is het zeer verrassend dat de band met een vijftal oude nummers opent. En wat voor een opening. De band komt fel en haast verbeten uit de startblokken. Het materiaal van ‘Applause’ klinkt de hele avond strakker dan ooit tevoren. Met verderop in de set als hoogtepunt een vierentwintig karaats uitvoering van ’Fifteen Floors’. Pure perfectie.

Het nieuwe, vaak intiemere en akoestische werk blijkt erg goed aan te sluiten op de vertrouwde nummers van de band. Het is dan ook zeker geen stijlbreuk die op ‘Rats’ gepleegd is. De onmiskenbare ‘Balthazar sound’ is tijdens het gehele optreden hoorbaar. De band speelt nog steeds met een volmaakte timing en nooit een noot te veel. De baspartijen en timing zijn gortdroog, funky en sexy als vanouds. Ook de zang is zuiver en de vocale harmonieën klinken als een klok.

Er wordt met speels gemak van instrument gewisseld. Soms ziet het gedrag van de heren en dame er wat nonchalant uit, maar dat is slechts een façade. Een uitgelaten Effenaar krijgt een strak geregisseerde show voorgeschoteld.

Een van de prijsnummers van het nieuwe album, ‘Sides’  – met catchy meefluitpartij – krijgt in een bloedstollende uitvoering de zaal stil. Balthazar laat vanavond zien dat het een band is die je live moet ondergaan. De muziek komt nog een pak intenser binnen dan op plaat. Het publiek is de hele avond erg enthousiast. Ze laten de band maar liefst twee keer terug komen voor een toegift. Het laatste nummer van de avond is traditioneel de meezinger ‘Blood Like Wine’.

Het mag zeer opvallend genoemd worden dat deze show de kleine zaal van de Effenaar niet weet uit te verkopen. Met het overtuigende optreden van vandaag solliciteert Balthazar nadrukkelijk naar een headline show in de grote zaal. Een goed voornemen voor 2013.

Gezien: Balthazar, op 4 december 2012, in de Effenaar.