Omnia “doesn’t speak human” maar wijst je wel de weg naar de merchandisestand

Bombastische edelkitsch wordt met flair en vol overtuiging naar Folkwoods gebracht

Tekst: Thijs Portz / Fotografie: Patric Muris ,

Omnia is een begrip in de folkwereld. De band heeft een compleet eigen wereld gecreëerd waarin geen ruimte is voor mensen en al het kwaad dat ze aanrichten op Moeder Aarde. De vijf leden voelen zich meer verwant met de flora - roken die ook graag - en fauna en hebben geen vertrouwen in de mensheid. Om nog maar te zwijgen van de overheid die ons bestuurt.

Gezien
Omnia, tijdens Folkwoods 2012

Muziek
Op de website van Omnia valt te lezen dat de band bohemische paganfolk maakt. Hoe dat klinkt? Als een bombastische, overrompelende mix van fluiten, slideridoo, gitaar, harp, drums, piano en meerstemmige zang. Het overkoepelende thema van Omnia is de strijd tussen mens en natuur. Tekstueel blijft de band veelal hangen in uitgemolken clichés als “I don’t speak human” en “the world of the plants and the animals is beautiful, the world of human nature is shit!”

Plus
Al tijdens de soundcheck blijkt dat Omnia weet hoe het een gedegen show neer moet zetten. Aankleding (je moet ervan houden) en podiumpresentatie zijn zeer goed verzorgd. De band zelf lijkt heilig te geloven in de eigen idealen en brengt de nummers met veel overtuiging. Van de capoeira-achtige balts tussen zanger Steve Sic en slideridoospeler Daphyd tot de op Shakira lijkende dansjes van frontvrouw Jenny; alles verraadt professionaliteit en overtuiging.

Min
Omnia is zo bombastisch en kitscherig dat het moeilijk is de band serieus te nemen. Het is net zoals een topattractie in de Efteling: je wil graag in de Vliegende Hollander maar het veel te uitvoerige verhaal eromheen laat je compleet koud. De boodschap die Omnia uitdraagt is volstrekt ongeloofwaardig, zeker vanwege het commerciële succes dat de band beoogt. Praatjes over hoe de regering ons naait en hoe je vooral nergens naar moet luisteren…sorry Steve, das war einmal.

Conclusie
Omnia is in deze vorm dé band die Nederland naar het Songfestival moet sturen. Ze hebben precies de act en het songmateriaal waar het belangrijkste muziekevenement ter wereld om vraagt. Ongeloofwaardigheid nekt de band. Laat de quasi-politieke statements varen en maak gewoon goede folk. Dat de band dat kan, staat als een paal boven water.

Cijfer
Uitvoering: 8
Boodschap: 4