Na kantoortijd spreken we af op het kantoor van Mad Skills dat Zieke Zuiden als concept heeft gerealiseerd. Martinus is er nog steeds aan het werk. In de kamer achter hem is dj/producer Y’skid bezig met de productie van ‘Maskerade’, het nieuwe Fresku album dat in mei wordt uitgebracht. “Je bent de allereerste journalist die al een preview van het album te horen krijgt” grapt hij. De beats dreunen flink door, maar van de zang/rap is weinig mee te krijgen. Toch leuk. Het typeert de dynamische sfeer in het voorheen leegstaande pand op Strijp-S dat tijdelijk wordt bewoond door Zieke Zuiden. Alles is er met eigen handen verbouwd, opgeknapt. De kantoorruimten, maar ook de dansruimten, zien er netjes uit. Met een vers likje verf. Officieel zit Zieke Zuiden tot eind 2012 in Gebouw 52. Je moet er niet aan denken dat ze het pand dan al weer moeten verlaten, na alle moeite die erin is gestoken. Martinus is optimistisch: “We moeten eerst een ander verblijf vinden samen met de verhuurder, willen we hier officieel uitgezet worden. Bovendien zijn de plannen voor de nieuwbouw alweer veranderd. Die hebben vertraging opgelopen. Ze gaan waarschijnlijk later beginnen en dan hoeven wij er ook pas later uit.”
Martinus geeft een rondleiding door het gebouw en hij begint te vertellen over waar het is begonnen. Zo’n zeven jaar geleden opperde Skenkie (rapper uit regio Eindhoven) om een beweging in Eindhoven te starten die het Zuiden representeert. Ieder andere windstreek in Nederland had al zo’n beweging. “Je had het Hoge Noorden, Verre Oosten, Wilde Westen, maar nog niets in het Zuiden. We begonnen een hiphop project in Woensel genaamd Zwart Wit 040. Rappers als Turk, R.Kay en Fresku zaten er toen ook al regelmatig bij. Op het moment dat de projecten in de wijk groter werden, kregen we de mogelijkheid om naar Dynamo te verhuizen. Dat was heaven man. We konden groter gaan denken, een zaal claimen en makkelijker mensen ontmoeten. We hebben in Dynamo veel opgebouwd, Hip Hop Lab 040 bijvoorbeeld.” Martinus is er vanaf het begin af aan bij betrokken geweest. Met dat enthousiasme en met die ervaring vertelt hij verder: “We hadden toen duidelijk een pyramide structuur; we begonnen in de breedte, maar wilden opwerken naar de top. We hadden graffiti-artiesten, breakers, poppers, rappers, noem maar op. Op een gegeven moment was het niet meer alleen beter worden, maar ook zakelijker worden. Heb je het ineens over belastingen.”
Het zijn vooral de voordelen en de geboden kansen waarover hij vertelt. Het goede uithangbord ‘de Zieke Zuiden jam’ dat veel naamsbekendheid bezorgde werd groter en professioneler. Martinus wilde meer en kon niet meer altijd met de rappers die ondergebracht zijn bij Dynamo volstaan bij het samenstellen van de line-up. Toen op meerdere vlakken de visie met Dynamo niet meer overeenkwam met die van Zieke Zuiden besloot hij iets voor zichzelf te willen gaan doen en te verhuizen naar Gebouw 52.