Hit The City: Vadoinmessico zorgt voor eerste danspasjes

Multi-instrumentaal vijftal speelt feestelijke set in Effenaar

Tekst: Rob de Vries / Fotografie: Bianca Stommel ,

Vadoinmessico is een band met vele nationaliteiten. Zoals de bandnaam doet vermoeden is er een Mexicaan bij, maar daarbuiten zijn ook twee Italianen, een Oostenrijker en een Brit onderdeel van de band. Al deze verschillende nationaliteiten vermengen zich tot een vrolijk geheel waarin de akoestische gitaar het hoofdingrediënt vormt.

Gezien
Vadoinmessico, op 18 november tijdens Hit The City, in de Effenaar.

Muziek
De heren van Vadoinmessico kunnen in één adem genoemd worden met Vampire Weekend. Verschillende keren in de set ontstaat zelfs het vermoeden dat er een cover wordt gespeeld van de grote broer uit Brooklyn, maar dit blijkt telkens niet het geval. Akoestische gitaar mag dan het hoofdbestanddeel zijn, andere instrumenten worden zeker niet aan de kant gezet. Behalve de gitaar bevinden zich verder veel drumcomputers en effectenpanelen op het podium. Er wordt wel gespeeld op gitaar en bas, maar slechts ter ondersteuning en ver op de achtergrond. Vooral de drummer maakt indruk met zijn vrolijke uitstraling en motivatie die hij in zijn onderdeel van de show stopt.

Plus
De muziek van Vadoinmessico is leuk, gezellig en dansbaar. Verwacht geen hele indrukwekkende of intellectuele moeilijk te behappen muziek, maar ga en geniet van het feestje dat op het podium ontstaat. Ieder bandlid geniet zichtbaar van het optreden en dat enthousiasme werkt aanstekelijk op het publiek in de zaal. Zeker wanneer tegen het eind van de set het ultra dansbare ‘In Spain’ en ‘Archaeology of the Future’ worden gespeeld, komt de zaal volledig in beweging. Vooral ‘In Spain’ zorgt voor een euforisch gevoel. De eerste aanslagen die ingezet worden op gitaar en ukelele zorgen direct voor een ‘yes-gevoel’. Er mag gedanst worden.

Min
Na een tijdje beginnen de nummers een beetje op elkaar te lijken. Ieder nummer is op vrijwel dezelfde manier opgebouwd waardoor na drie nummers in de set de verveling licht toeslaat. Gelukkig is de enthousiaste uitstraling van de band voldoende om die verveling de kop in te drukken.

Conclusie
Leuke band dat Vadoinmessico, en zeker één waar behoefte aan was na het tegenvallende optreden van Westkust eerder op de dag. De verwachtingen worden hier wel volledig waargemaakt. Vanaf het eerste nummer weet de band een gezellige sfeer neer te zetten in de kleine zaal van de Effenaar. De kou wordt even buitengelaten door nummers als ‘Teeo’ en ‘Fleur Le Tue’, je waant je eventjes in een warm oord en dat is met deze temperaturen helemaal geen vervelend gevoel.

Cijfer
7