MUZIEK
Op zijn ep ´Jagz The Smack Up´ uit 2008 brengt hij een eigen interpretatie van de dan hippe post Dilla hip hop instrumentalsound door deze te vermengen met grime dubstep en de catchy edittechnieken die bekend zijn van Soundhack. Voor zijn recente album waren de verwachtingen hoog, maar hij maakt ze gemakkelijk waar met min of meer dezelfde formule.
PLUS
Hij speelt alleen maar recent werk dat voornamelijk afkomstig is van zijn laatste album. Daarop laat hij zich vooral inspireren door cheesy (Armin van Buuren, Tiesto) trance synths en de glitch hop of gewoon gezegd wat we heden ten dage de hip hop noemen die in de top 40 staat. Rustie voegt hier een frisse dosis dubstep en grime aan toe. Deze onverwachtse combinatie en zijn bijzonder verfijnde productietechnieken zorgen voor een rare combinatie die zowel toegankelijk als vernieuwend is.
MIN
Rustie staat echt als een stijve nerdman achter zijn laptop. Ok, dat kan nog. Maar hij doet niet meer dan zijn tracks afspelen, een paar keer het volume wegdraaien en continue ´roll´ effecten toepassen. Waar hij in de studio schijnbaar met fijne ingrepen makkelijk controle heeft over het geluid, is hij het nu grotendeels kwijt. De kristal heldere dynamiek van de cd ´Glass Swords´ is ook totaal verloren in de zaal. Moeilijk te zeggen of Rustie of de productie van de zaal hieraan schuldig is, maar zelfs de grote knaller van de cd ´Hover Traps´ (die met de Seinfield achtige bass sample in het begin) zorgt slechts voor een lauwe reactie.
CONCLUSIE
Een grote tegenvaller die mooi wordt weergegeven door de twee matties van Rustie die doodstil aan de zijkant van het podium een beetje de zaal in zitten te staren alsof het niet het eerste optreden van het weekend is dat ze moeten aanhoren.
CIJFER
Optreden een 6, maar als je zo weinig klaarspeelt met zo’n dikke tracks, dan dus een 5
Gezien: Rustie, tijdens STRP 2011 in Klokgebouw, op 26 november 2011.