MUZIEK
Londense bass in de mix met aanverwante genres van electro tot urban.
PLUS
Hij bezit echt goede skills. Niet alleen het ‘simpele’ beatmatch en fade in/fade out werk, maar ook grote tempowisselingen tijdens het scratchen, verwerkt hij ogenschijnlijk met gemak. En dat doet hij ook nog eens in een enorm hoog tempo. In het eerste kwartier passeren zo’n beetje alle stijlen die ertoe doen in de Londense bass-scene afgewisseld met onverwachtse wendingen naar de funk en jazz hoek. Hij begint met downtempo ondersteund door zware synths en duikt even later in de zweverige hoek van Mount Kimbie. Ook James Blake en Jamie Lidell komen even voorbij voordat hij verder gaat met zomby-esque rave dubstep. Het laatste slaat aan. Dat laat hem er niet van weerhouden om weer een nieuwe stijl op te zoeken: grime dit keer. Hij durft later ook hard op de rem te trappen met het superlome ‘Solar Cycle’ van Om Unit & Kromestar. Voordat het inzakt, pikt hij het weer op met dubstep, franse Mr Oizo electro en duitse synth pop die hij weer uitmixt met een Bulgaarsche folklore plaat. Ja, echt.
MIN
Het tijdstip. Het is nog maar amper tien uur geweest en de set gaat echt als een orkaan door de zaal heen. De meeste bezoekers komen net in beweging, als de eerste biertjes beginnen te werken, en daar had Kutmah met zijn platenkeuze op kunnen inspelen door meer downbeat, soul en hip hop te draaien.
CONCLUSIE
Als hij deze set vier uur later had mogen doen, was het een sensatie geweest.
CIJFER
8. Zou dezelfde set vier uur later gedraaid worden, een 9.
Gezien: Kutmah, tijdens STRP 2011 in Klokgebouw, op 26 november 2011.
Kutmah is als een achtbaan in bassland
Dolle rit met zieke loopings
Kutmah is een producer/dj. Zijn meest opmerkelijke productie dateert alweer uit 2006: ‘Warm Like The Sunshine' en is sterk beïnvloed door Ras G die in die tijd ook veel bij hem in de scene van Los Angeles rondhing. Hij verhuisde naar Londen. Veel producties kwamen niet meer van zijn hand, maar hij dompelde zich - zo blijkt vanavond - wel in alle nieuwe stijlen die daar aan het opkomen waren.