Recensie: Mozes and the Firstborn – I Got Skills (EP)

De officieuze weekcd van 3VOOR12/Eindhoven nu ook helemaal uitgeschreven

Tekst: Patric Muris ,

Plotseling waren daar halverwege vorig jaar de eerste tekenen van Mozes and the Firstborn, de Eindhovense band waarin oude zielen schuil gaan. Eerst vertelden ze erover in ons radioprogramma, later kwamen ze terug voor een mini optreden. De demo’s waren veelbelovend en het was uitkijken naar het debuut.

Nieuwe releases van Eindhovense bands krijgen veel aandacht in ons radioprogramma, iedere woensdagavond op Glow FM. Favorieten krijgen de titel van ‘weekcd’. Dan draaien we minimaal twee tracks en geven we wat achtergrondinformatie. Dat gebeurde met ‘I Got Skills’ in de uitzending van 14 februari 2011. Zie deze recensie dan ook vooral als een toelichting van onze keuze.

Het eerste dat opvalt aan ‘I Got Skills’ is het prachtig vormgegeven omhulsel van het schijfje. In het booklet wordt toelichting gegeven: het karton is met de hand gezeefdrukt in een oplage van 300 stuks. Allemaal in een verschillend gekleurde cover. Dat je maar meteen even weet dat je iets bijzonders in handen hebt.

De EP opent met een onaangekondigd instrumentaal, bijna hallucinerend, intro dat wordt gevolgd door ‘Seasons’, het eerste echte nummer van de EP dat ook op de tracklist vermeld staat. ‘Seasons’ wordt gesierd door de tekst die serieuze, bijna filosofische, vormen aanneemt zonder dat het al te zwaar wordt. In ‘Mice’ wordt op eenzelfde manier met metaforen gespeeld.

Het geluid van Mozes and the Firstborn op deze EP is veelal jeugdig, frivool en regelmatig het best te omschrijven als ‘nostalgie in een modern jasje’. Net als ‘Save Yourselves’, waarvan de tekst doet denken aan de bekende veiligheidsinstructies van vliegtuigmaatschappijen – zorg eerst voor uw eigen veiligheid, daarna voor die van uw kinderen – is ook ‘Seasons’ bijzonder geschikt voor de radio en daardoor enigszins hitgevoelig. Herhalende, niet al te moeilijke, akkoordenschema’s worden aangevuld met een sterk refrein dat het bijna onmogelijk maakt om niet mee te zingen.

‘I Got Skills’ staat bol van popliedjes die net niet stereotype lo-fi noch stereotype garage zijn. Het zit ergens middenin met hier en daar een psychedelische uitspatting. De matige geluidskwaliteit valt onder het mom van ‘het mag best een beetje rommelen’. Productie, mixing en mastering zijn door Melle Dielesen (zanger, gitarist) en Raven Aartsen (drummer) zelf gedaan. En dat is dan weer heel erg indie.

De gehele EP is een staaltje eigengereidheid die misschien niet het optimale rendement, maar wel een autonoom en eigenzinnig debuut heeft opgeleverd. Een debuut dat duidelijk met veel plezier is ontstaan. Dat komt nog het meest naar voren in de heerlijk nonchalante titeltrack. De kracht van het slotnummer zit hem in de (autobiografische?) tekst en perfect gestemde zanglijnen die het leven van een wat egocentrische postpuber beschrijven. Het klinkt als een soort minachting naar het leven die even goed gezien kan worden als relativering, zo doet het gelach voorafgaand althans even gemakkelijk vermoeden.

‘I Got Skills’ telt vijf nummers die allen een sterke samenhang hebben en dat is knap gezien de korte bestaansduur van de band. Het totaalgeluid klopt buitengewoon goed. Afwijkingen en oneffenheden passen prima binnen de door de band zelf gecreëerde marge. De productie en de zang laten weleens wat te wensen over, maar het gaat nergens storend over de schreef. De debuut-EP van Mozes and the Firstborn klinkt al snel op een fijne manier herkenbaar en doet verlangen naar de eerste full-length.

‘I Got Skills’ wordt aanstaande zondag officieel gepresenteerd tijdens de EP releaseparty in het Klokgebouw waar de band samen met C.W. Stoneking & His Primitive Horn Orchestra speelt. Gratis downloaden kan ook, maar dat geeft lang niet zo’n voldoening als de cd uit dat fraaie hoesje halen.