Music Mining II: Bjarnason & Erker

Verkrachte piano produceert samen met alt sax prachtige klanken

Tekst en iPhoneografie: Tijs Dijstelbloem ,

Een jaarlijks terugkerende traditie tijdens Cross-linx festival zijn de mini-concerten op vreemde plekken in het Muziekgebouw. Bjarnason en Erker geven act de présence bij de goederenlift.

Verkrachte piano produceert samen met alt sax prachtige klanken

GEZIEN:
Music Mining II: Bjarnason & Erker, Muziekgebouw coulissen, 18 februari 2011.

MUZIEK:
Improvisatie/ vrije geluiden, saxofoon samen met ‘bewerkte’ piano.

PLUS:
Mini-concert in een intieme setting naast een grote goederenlift in het hart van het Muziekgebouw. Twee rasmuzikanten improviseren twintig minuten lang op een manier waarbij ze zichzelf van tevoren lijken te hebben voorgenomen alles te geven. Vakkundig geplaatste boutjes en moertjes verkrachten het mooie geluid van, voornamelijk, de lage tonen van de piano terwijl de alt sax wordt getergd met de zware ademhaling van Erker. Naarmate de tijd vordert klim Bjarnason hoger op de toonladder en klinkt het geluid steeds zuiverder en lijkt de sax ook meer en meer gebruikt te worden op een manier zoals het hoort. Net voor het moment waarop de echte schoonheid dreigt aan te breken vallen we terug en begint het spannende spel der klanken opnieuw. Vrije geluiden waar Han Reiziger in de muziek trots op zou zijn.

MIN:
Het juffie van het Muziekgebouw met haar groene helm en hinderlijke houten klepper die het mini-concert, noodgedwongen, kapot ratelde.

CONCLUSIE:
Mooi, moeilijk en bij momenten tenenkrommend lelijk, maar met altijd op het juiste moment een krachtige wending die niet te reperteren valt en tijdens deze improvisatie ijzersterk uitpakt. Begrijp me overigens niet verkeerd uit het met ‘tenenkrommend lelijk’, iets moois komt muzikaal vaak nog krachtiger over als het volgt op moeilijk in het gehoor liggende tonen of eentoning gedreutel, vandaar mijn woordkeuze voor dit heerlijke mini-concert.

CIJFER:
9