3VOOR12/Eindhoven wilde graag een objectieve recensie van de clubavond waarop twee terugkerende en geliefde bands optraden: Dearworld en Hunting The Robot. Voor een objectieve blik, iets wat voor de organisatie en de redactie een onmogelijke opgave zou zijn geweest. Het was geweldig. Dank ook aan alle 300 bezoekers en dan nu het woord aan Monique van den Boogaard die zich bereid heeft gevonden haar recensie met ons te delen:
Hoewel de clubavond volledig in het teken staat van de debuut-EP van deze Eindhovense jongelingen doet Dearworld een goede job met hun strakke elektrorock die de bijna volle kleine zaal opwarmt voor hun komst.
Elvin Usidame (zang, gitaar, synth, percussie), Gijs de Boer (leadgitaar, synth, programming), Tom Rentmeester (bas, synth) en Elvins broertje Lloyd Usidame (drums, samples, percussie) komen op in pak met stropdas op de ons bekende 'Hunting The Robot'-tune en zetten onder luid applaus het eerste nummer in. De nieuwe songs hebben een boeiend, episch geluid en zitten complex in elkaar met tegendraadse samples, zweverige synth, sferisch postrock- of lyrisch gitaarwerk, pompende bas, opzwepende drums en percussie-elementen. Opvallend zijn de 80's invloeden en new wave inslag: veel Bloc Party, beetje Editors en het minimalisme van the XX’s naast een eigen smoeltje. Geconcentreerd en met plezier staan ze op de planken. De songs worden met fraaie uitwijdingen en verrassende wendingen gespeeld.
'Comfort In Its Arms' begint intiem met gelaagde samenzang en gaat over in een voortrazende groove. Je wordt meegenomen door een snedige postrockriff, als een auto scheurend over de snelweg naar een onbestemde plek. De bassist en zanger staan woest tegen elkaar te soleren en stuwen op tot een broeierige climax. Er wordt geswingd op een lekkere versie van 'Carnival'. In het overweldigende 'Routine = Ocean' zingt Elvin met passie 'Shake Your Head' over een snerpende gitaarriff heen. Ze bouwen het enerverend op tot een psychedelisch middenstuk om er staccato rockend een vette punt achter te zetten. 'Bright Mind Horse' opent met een diepe zanglijn, drijvend op kietelende rifjes en percussiesnufjes en mondt traag uit in een noisy hoogtepunt. De visuals achter de band, livebeelden van het concert, geven de songs een sfeervol zetje.
De band is flink gegroeid. Na een beetje op gang komen blijkt het een strakke eenheid en de backing vocals zijn sterker dan voorheen. Elvin weet het publiek te bespelen. De oudere songs waarmee wordt afgewisseld, klinken levendig en geoefend. Drummer Lloyd, de jongste van de gemiddeld zestienjarigen, verdient extra complimenten. Wat een klasse! Hij spreidt zijn kwaliteiten nog even tentoon in een furieuze solo voor de set na een uurtje eindigt. De zaal oogt ondertussen leger - ook hun publiek is deels jeugdig - maar ze komen terug om het zegevierende kaarsje passend uit te blazen.
Een extatische indierockshow vol overgave met een bak energie gebracht. De songs staan, de show is profi, de sound volwassen en de uitstraling klopt. In enkele nummers klinken stukken nog vergezocht, maar dat valt te waarderen. Er is met een frisse dosis lef en inventiviteit gewerkt aan een vooruitstrevend geluid. Hunting The Robot bewijst een van de meest veelbelovende bands te zijn uit de contreien. 8 Februari zijn ze te zien in DWDD, binnenkort 3FM Serious Talent. Het kan alleen verder de hoogte in. I Am Duo hield het overgebleven publiek op de dansvloer met toffe plaatjes, terwijl de rij voor de merchandise bijna tot buiten reikte om de EP te kopen (al is die gratis te downloaden).
Hunting The Robot en Dearworld, gezien 4 februari 2011 in de Effenaar.