Herhaling is de kracht van de boodschap bij Owen Pallett Herhaling is de kracht van de boodschap bij Owen Pallett

Eigenzinnige singer-songwriter op sloffen in het Muziekgebouw

, Tekst: Patric Muris / Fotografie: Leon Versmissen

Herhaling is de kracht van de boodschap bij Owen Pallett

Eigenzinnige singer-songwriter op sloffen in het Muziekgebouw

Tekst: Patric Muris / Fotografie: Leon Versmissen ,

Owen Pallett is een Canadese singer-songwriter, een buitengewone alleskunner. Naast het schrijven van knappe liedjes en zingen speelt hij ook viool. Owen Pallett doet alles zelf en met behulp van een loop station probeert hij dat ook live zoveel mogelijk vol te houden. Voor liefhebbers van ongewone singer-songwriters die ongetwijfeld van de originele en soms wat frivole composities zullen smullen.

Eigenzinnige singer-songwriter op sloffen in het Muziekgebouw

GEZIEN:
Owen Pallett, Muziekgebouw, Rabobankzaal, 18 februari 2011.

MUZIEK:
Knappe singer-songwriter met een viool, een keyboard, een loop station en een hoog DIY gehalte.

PLUS:
Er zijn oneindig veel singer-songwriters, maar er zijn er weinig zoals Owen Pallett. De zanger legt uit graag moeilijk te doen, maar die eigengereidheid siert hem juist enorm. Met de ogen dicht zou je zomaar kunnen vermoeden dat er een hele band achter hem schuil gaat, maar niets is minder waar. Met een viool, een keyboard, een loop station en een ongelofelijk gevoel voor timing redt hij zich prima in zijn eentje. Ondanks de vereiste concentratie weet hij ook nog bezieling in zijn stem te leggen.

De speelsheid en het gemak waarmee Owen speelt, zijn oogstrelend: hij plukt aan de snaren van zijn viool, hij speelt met de handen over elkaar op zijn keyboard en hij weet een beat te creëren door met zijn handen te tikken op het houtwerk van zijn viool. Om die uiteraard weer op te nemen en te hergebruiken.

MIN:
Owen Pallett heeft een stem die krachtig en verfijnd tegelijkertijd is. Uithalen als in ‘A Man With No Ankles’ vormen hoogtepunten die helaas maar mondjesmaat te horen zijn. Goedlettend op de handelingen van Owen is dat ook weer niet verwonderlijk, want het samplen van zijn viool en/of toetsenpartijen vraagt veel aandacht. Misschien wel teveel aandacht.

Dat gaat soms ten koste van zijn stem, misschien nog wel zijn meest krachtige instrument.

CONCLUSIE:
Het optreden van Owen Pallett duurt een uur. De eerste nummers is het liefde op het eerste gezicht. Later verzwakt dat wat en dan is het meerdere keren net iets te lang wachten op die momenten dat Owen Pallett de ruimte heeft om te dartelen. De momenten waarop hij op zijn sokken over het podium zwalkt en hij met zijn stemgeluid speelt voor de microfoon. Hij legt uit dat de Rabobank zaal niet geschikt is om te dansen en daarom veel rustige nummers zal spelen. En dat terwijl de wat snellere nummers nou juist net zo goed aanslaan. Het zelfbedachte verwijt aan de organisatie dat zijn podium beter verwisseld had kunnen worden met dat van Basia Bulat is wel erg gemakkelijk. Maar stiekem niet minder waar.

CIJFER:
7+

Nu op 3voor12