GEZIEN:
Basia Bulat, Kleine Zaal Effenaar 18 februari 2011.
MUZIEK:
Basia Bulat is die meisjesachtige singer-songwriter die zo enorm geliefd is bij grote bedrijven en regelmatig wordt gevraagd om hun producten te promoten. Het zijn vooral de automerken die de kwetsbaarheid van de folk van Basia willen gebruiken in de commercials van hun nogal mannelijke producten. Een betere marketingmix dan de zachtaardige stem van Basia Bulat en haar diverse en originele instrumentaria kun je dan ook haast niet verzinnen.
PLUS:
Basia Bulat is een multi-instrumentalist, maar ondanks dat opent ze a capella. Het toch wel grote podium en de goed gevulde zaal lijken haar niet te intimideren. Zonder inleiding begint ze met het toezingen van haar publiek. Haar stem is haar angel: loepzuiver, bijzonder toonvast en enorm krachtig. Tussen de nummers door vertelt Basia de schattigste verhaaltjes: over haar reis naar Nederland, waarbij ze onderweg thee krijgt aangeboden, haar gedeeltelijke jeugd in Polen en haar liefde voor noord Canada. De muziek die daar bij hoort, begeleidt ze heel origineel en bijzonder subtiel op haar autoharp, een familieachtige van de ukelele en een akoestische gitaar. Foutloos en met heel veel finesse.
MIN:
Basia verdient het grote publiek dat ze heeft vanavond, maar eigenlijk is ook de kleine zaal van de Effenaar nog net iets te groot voor haar minimalistische folk. Dat blijkt vooral tijdens het slot wanneer Basia wegloopt van de microfoon en haar publiek akoestisch toezingt. Had dat eerder gedaan!
CONCLUSIE:
Na een half uur genoten te hebben van Basia Bulat treedt onvermijdelijk het besef op dat het ook niet veel langer had moeten duren. De afstand tussen het achterste deel van de zaal en het podium is te groot waardoor haar muziek niet altijd even goed tot zijn recht komt. Basia had waarschijnlijk beter tussen haar collega singer-songwriters in het Muziekgebouw gepast.
CIJFER:
7