Ze hebben heel wat albums waarmee ze al lang in de underground scene verblijven, maar met het eerder dit jaar verschenen ‘Arabia Mountain’, waarvoor is samengewerkt met top producer Mark Ronson, lijken de ambities bijgesteld. Black Lips klinken volwassener, gelikter, en doen nu een serieuze poging om een groter publiek te bereiken. Een uitverkochte zaal met beperkte capaciteit is wellicht een voorteken dat het zomaar eens de laatste keer kan zijn dat deze band in kleine, maar wel heel goed passende, setting te zien is.
The Chase Club, dat mag openen voorafgaand aan Black Lips, is ook goed op zijn plek in Area51. Als zij beginnen met spelen, is het meteen dringen vooraan. Net als die andere garage act uit Eindhoven, Mozes And The Firstborn, heeft ook The Chase Club een trouwe fanbase die zich als een incrowd community voor het podium verzamelt en graag gangmaker is. De snelle, bijna raggende, nummers van The Chase Club helpen graag een handje om de eerste rijen op te zwepen. Zanger Ernst-Jan van Doorn doet wat hij altijd doet en waar hij goed in is: ietwat zeurderig zingen met de lippen tegen de microfoon geplakt en aanhoudend dezelfde akkoorden spelen. De leadgitarist is vrouwelijk bij The Chase Club en wat heeft zij het naar haar zin. De band klinkt gruizig, met veel van hetzelfde, een oh oh hier en daar, maar volledig op maat gemaakt voor het publiek van vanavond dat ondanks dat de set halverwege wat inzakt, blijft doorgaan met het starten van een mini pit, het achterover gooien van blikken bier en jawel zelfs met het maken van erotische bewegingen. Jammer dat The Chase Club zijn kerstsingle niet speelt, maar wel begrijpelijk gezien de honger van het publiek naar snelle garage rock.
Het is al bijzonder leuk om te zien, maar nog niets vergeleken bij de chaos die Black Lips creëren. De introductie “Hi, we’re Black Lips from Atlanta, Georgia” is al meer dan genoeg om de handen massaal de lucht in te krijgen. Vanaf het moment dat het eerste nummer wordt ingezet, is het survival of the fittest vooraan bij het podium. Het gaat echt helemaal los zoals dat maar zelden gebeurt: er wordt geduwd, gesprongen, met bier gegooid, gecrowdsurft en heel hard meegezongen. De enige regel die er is vanavond is: er zijn geen regels. Waar crowdsurfen normaal verboden is, gaan de mensen vanavond de hele zaal rond. Soms op hun rug, maar nog vaker ondersteboven.
Het maakt ook helemaal niet uit welk nummer wordt gespeeld, het enige waar het publiek op wacht, is de eerste kickdrum. De singles ‘O Katrina!’, ‘Bad Kids’ en ‘Raw Meat’ zorgen voor dat extra schepje er bovenop, maar ook de overige nummers van Black Lips worden zo dankbaar in ontvangst genomen dat het vanavond grote hits lijken.
De aaneenschakeling van al die garagerock anthems zorgen voor chaos die zijn toppunt vindt in een overvol podium met meer fans dan bandleden. Black Lips zijn wel wat gewend, maar geven aan niet wensen uitgedaagd te worden. “You’ll Lose” waarschuwen ze maar even. Ook al klinkt de band op album inmiddels behoorlijk volwassen en ook al is hun gemiddelde leeftijd een stuk hoger dan die van de fans vooraan, Black Lips zijn jeugdig en energiek. Ze vinden het ook maar wat gaaf om in Area51 te spelen. “It’s fucking awesome” schreeuwen ze uit. Dat de monitor stuk gaat, het geluid in de zaal het maar amper aan kan en ze zelf ook met bier worden bekogeld, maakt geen van allen wat uit.
Laat niet vergeten worden wat de oorzaak is van dit uitgebreid beschreven gevolg: Black Lips spelen garage rock/flower punk zoals ze daarin op de hogeschool van rock-’n-roll zouden lesgeven. Ze doen dat met jeugdig enthousiasme en lichte provocatie in nauwe samenwerking met toegewijd publiek en gedoogbeleid van Area51 met als gevolg een ongeremde avond zoals die tegenwoordig door regel en wetgeving - jammer genoe g- eigenlijk niet meer bestaat.
Gezien: The Chase Club en Black Lips, op 16 december 2011, in Area51.