Mando Diao wil graag worden opgehaald uit Småland

Topexport uit Zweden breekt eindelijk ook door bij het grote publiek

Tekst: Doenja Oogjes/ Fotografie: Paul Verhagen ,

Vanaf 1999 zijn ze al bezig, en even leek het erop dat ze op dezelfde golf als the Hives en the Strokes mee zouden varen. Een decennium later wil iedereen wel met ze dansen.

Topexport uit Zweden breekt eindelijk ook door bij het grote publiek

In een overvolle Effenaar wacht het publiek in spanning af op de nieuwste sensatie uit Zweden. Hoewel Mando Diao op hun myspace meldt dat ze zelf niet om hun uiterlijk geven is dit toch duidelijk een belangrijke factor voor het binnenhalen van fans. Giechelend lopen de met camera bewapende jonge meisjes langs de merchandise stand, waar naast vele verschillende T-shirts ook een nieuwe gadget te verkrijgen is; direct na het optreden kan je een USB armband aanschaffen, met daarop een video opname van het concert. Voorprogramma A Brand loopt stipt op tijd het podium op. Op een rij, met erg veel gitaren naast elkaar, zetten ze zonder een synthesizer toch een electro-pop geluid neer. Het Nederlandse accent is echter wel aanwezig en daar komt bij dat het niveau van de teksten sterk varieert van voorspelbaar tot verrassend. Desalniettemin krijgen ze het publiek enthousiast genoeg om mee te zingen, klappen en schreeuwen en met hun witte pakken en komische dansjes zetten ze een goede show neer. Mando Diao laat ons na deze opwarmer nog flink wachten maar uiteindelijk dooft het licht en verschijnen er acht man op het podium. Met een stevige drumbeat, flikkerende lichten en ruggen naar het publiek zorgt de entree voor een positieve spanning. Dit gevoel weet Mando Diao bij het optreden zelf even vast te houden met hun eigen enthousiasme, maar uiteindelijk is het toch wel veel van hetzelfde achter elkaar. B-side ‘Burning Up’ lijkt erg veel op de hit ‘Gloria’ en met vier langzamere nummers achter elkaar zakt het enthousiasme van het publiek al snel wat in. In een leuke verwijzing naar Nederlander Cornelis Vreeswijk, een jeugdheld van de heren, vertellen ze over hoe muziek je “high” kan laten voelen. Om dat te bereiken moet Mando Diao wel wat beter nadenken over de opbouw van het optreden. Veel maakt het niet uit, Mando Diao weet hoe het publiek bespeeld moet worden (“this one is for the ladies”) en ze klinken gewoon lekker. Bovendien zingen en dansen de meisjes toch vooral op de nieuwste en bekendste nummers. Na dit decennium wordt ‘Dance with Somedy’ niet langer geassocieerd met Tina Turner. Mando Diao heeft met drie uitverkochte shows in Nederland eindelijk de bekendheid waar ze al zo lang voor streden. Mando Diao, gezien 20 november 2009 in de Effenaar.