Het geheim van Eindhoven: interview met DEADCELL

“Je zou ons kunnen zien als de Peter Pan Speedrock van de Gothic/Industrial scene”

Tekst: Guido Segers ,

DEADCELL, een van de best bewaarde geheimen van Eindhoven rockcity. Geheim, gezien de band niet de aandacht krijgt die andere acts uit Eindhoven ontvangen. En dat is jammer, want de band die in 2006 begon met hun stampende Industrial verwierf al snel faam in het circuit. . Het is dus hoog tijd voor 3VOOR12 om deze Eindhovense trots te leren kennen.

“Je zou ons kunnen zien als de Peter Pan Speedrock van de Gothic/Industrial scene”

We hebben contact met frontman Marcus Bodine die met alle plezier en vol trots over zijn DEADCELL wil praten, maar ook over de nieuwe plaat ‘Black Rooster’, Resistance events en zijn persoonlijke bezigheden.

3VOOR12/Eindhoven (3v12): Wat is DEADCELL?
Marcus Bodine (MB): DEADCELL is een totaalconcept. We zijn het eerste ( en enige ) Industrial/Metal collectief dat een multimedia totaalbeleving ( videoprojecties & lichtshow ) combineert met live acts & traditionele dans. DEADCELL is een 200% live ervaring.

3v12: Wie zijn DEADCELL en hoe is de band ontstaan?
MB : In de studio is DEADCELL Marcus Bodine ( live gitaar & zang ). Danseres Mel verzorgt de choreografie en live acts. Snowflame is onze gitariste. En Therion69 is tot slot onze live VJ & lichtman. Sinds kort maakt bassiste Gaia ook deel uit van de band. Plus werken we ook samen met Acid bellydanseres Maya.

3v12: Wat heeft DEADCELL dusver bereikt?

MB: DEADCELL heeft zich in een periode van drie jaren opgewerkt tot de internationale top in de Industrial/Metal scene. We speelden al met bands als Deathstars, Gothminister, Hanzel und Gretyl, Punish Yourself, Das Ich, Samael, Sybreed, Mortiis, Unheilig e.v.a. Van Londen tot Barcelona, van Amsterdam tot Geneve. Er zijn tot dusver heel veel mooie shows geweest. Een heel bijzondere ervaring was onze show in London ( juli 2009 ). We toerden samen met Hanzel und Gretyl (New York, USA). Londen ontving ons met open armen. Dat was een onbeschrijflijke ervaring. Sinds 2006 heeft DEADCELL drie albums uitgebracht : ‘The Massacre’ (2006), ‘State Of Fear’ (2008) en onlangs ‘Black Rooster’ (2009).

3v12: Waarom horen we zo weinig over DEADCELL in Eindhoven? Heeft het te maken met de populariteit van het genre of de scene?
MB : De Industrial/Gothic scene in Nederland is relatief klein in verhouding tot de scene in de Verenigde Staten en Duitsland. In de scene zijn we verreweg de bekendste Nederlandse band. Ook in Eindhoven hebben we een behoorlijke fanbase. Je zou ons kunnen zien als de Peter Pan Speedrock van de Gothic/Industrial scene.
We zijn na onze eerste show in het TAC (maart 2006) direct “opgepikt”, waarna we op het Summer Darkness festival in Utrecht speelden. Dat heeft ons op de kaart gezet, waarna tot op heden 100 shows volgde.

3v12: Kun je wat meer vertellen over het label van DEADCELL, jullie hebben het ver van huis moeten zoeken namelijk bij het Zwitserse Urgence Disk Records.
MB: Urgence Disk is een ‘artist community’. Alle bands steunen elkaar met het uitbrengen van kwalitatief hoogstaande muziek. Vooral ’dark underground’ stromingen. De organisatie van Urgence Disk is ook zeer actief in de Zwitserse ’dark Underground’ muziek. In 2007 speelden we op het ’Heaven & Hell’ festival in Vera (Groningen). Afgevaardigden van Urgence Disk waren aanwezig, waarna we zijn gecontacteerd voor het uitbrengen van onze tweede plaat (’State Of Fear’). Ook onze derde plaat ’Black Rooster’ is door Urgence Disk uitgebracht.

3v12: Kun je wat meer vertellen over je agency Resistance Events?
MB: Naast DEADCELL ben ik ook actief als freelance boeker en concertorganisator. Resistance Events is mijn boeking agency. Ik werk o.a. samen met DYNAMO en W2, waar allerlei Underground Festivals worden geprogrammeerd. Bands als KMFDM, Punish Yourself, Hanzel und Gretyl hebben daar o.a. al gestaan. Sinds kort hebben we de naam omgedoopt in “Darkness Over Lightcity”. De eerste editie onder deze naam is op 6 februari 2010 in DYNAMO ( Gothminister + Schwarzblut ).

3v12: Wat zijn de toekomstplannen voor DEADCELL? En wat voor plannnen heb je zelf nog op muzikaal vlak?
MB: Het wordt tijd dat DEADCELL wordt opgepikt door de grotere (zomer)festivals in Nederland. We headlinen inmiddels kleinere festivals met groot succes. Lowlands mag wat mij betreft contact opnemen! Ik wil op korte termijn meer bands gaan produceren. Ik heb een homestudio, waar ik allerlei bands produceer, met name elektronische artiesten. Van electro tot Industrial. Studiowerk vind ik eigenlijk het leukste om te doen, hoewel ik een liveshow ook geweldig vind.

Deadcell heeft net een nieuwe plaat uit en een vers exemplaar is al in de cd-speler van 3VOOR12 beland. Deze nieuwe plaat, getiteld ‘Black Rooster’ doet echt niet onder voor de grotere namen in het genre en had net zo goed uit Duitsland kunnen komen (om maar een land te noemen waar industrial redelijk groot is). Uiteraard moeten we het daar ook even over hebben.

MB: ‘Black Rooster’ is inmiddels het 3e DEADCELL studioalbum. De naam is afkomstig van bliksemafleiders die je vooral op (rooms-katholieke) kerken ziet. Deze haan is ook prominent op de cd cover aanwezig. Uiteraard is de naam ‘Black Rooster’ gekozen vanwege de symboliek. Zonder al te veel op details in te gaan is DEADCELL altijd een sociaal/politiek geëngageerde band geweest. Ook op dit album is dat het geval.

3v12: Voldoet de plaat aan de verwachtingen voor jezelf, met andere woorden, is dit DEADCELL anno 2009?
MB: Qua productie en songs is: ‘Black Rooster’ absoluut een persoonlijk hoogtepunt. Ieder DEADCELL album is anders. Het album wordt goed ontvangen. Maar als muzikant wil je natuurlijk het onderste uit de kan halen, vandaar dat we ons muzikaal wat “breder” willen profileren. Dat is op deze plaat goed gelukt.

3v12: Vanaf de eerste plaat, The Massacre uit 2006, zijn jullie wel veranderd. Hier klinkt het gitaargeluid meer op de voorgrond. Ook de vergelijking is vaker met bands die industrial metal spelen. Was dit waar je heen wilde?

MB: De productie is een stuk zwaarder geworden, vandaar dat de gitaar wat prominenter aanwezig lijkt. Op de eerste albums was de gitaar ook erg belangrijk. Qua compositie is het allemaal wat volwassener geworden. We hebben in de loop der jaren een geheel eigen, herkenbare ‘sound’ ontwikkeld. Maar het eindstation is nog lang niet bereikt.

3v12: Wat kan men live verwachten van deze plaat?
MB: Rammstein in het kwadraat. Muzikale kracht en tekstuele diepgang. Ik irriteer me mateloos aan bands die niks te melden hebben. Ik ben bijvoorbeeld erg beïnvloed door Al Jourgensen (Ministry). Op alle DEADCELL platen hoor je dat als een rode draad terug. Van veel concertbezoekers horen we dat we live een ‘monsterlijk bombastisch’ geluid hebben. Het is inderdaad erg bombastisch, en heel erg gedefinieerd. Net als onze show zijn we op het gebied van technologie grensverleggend bezig. We gebruiken de nieuwste en meest geavanceerde elektronica tijdens optredens. DEADCELL is in principe een band die het als headliner of op afterparties het beste doet. We komen later op de avond beter tot ons recht vanwege de show. Het publiek gaat gegarandeerd compleet los. Zeker met de nieuwe nummers.

3v12: Is er nog een boodschap die je kwijt wil aan de lezers of aan de wereld?
MB: Kom kijken naar een DEADCELL show, koop het nieuwe album en kijk eens op onze websites.