O’Riley laat horen wat hij zelf mooi vind

Divers publiek bij elkaar om te genieten van piano concert

Tekst: Tijs Dijstelbloem, ,

Voor het enige concert wat klassiek pianist O’Riley in Europa geeft heeft hij het muziekcentrum in Eindhoven uitgekozen. Helaas laat het publiek het wat afweten en is de zaal misschien net voor de helft gevuld, uw verslaggever ging er eens goed voor zitten om voor de tweede keer in twee weken te gaan luisteren naar een repertoire bestaande uit covers.

Divers publiek bij elkaar om te genieten van piano concert

Ik zit met een dilemma: in een eerdere recensie voor 3VOOR12/Eindhoven gaf ik aan wat ik van cover bandjes vind. Helaas voor de Party Animals was ik niet heel erg lovend over mensen die schaamteloos op het succes van anderen teren. En daar zit nu net het probleem, O’Riley transformeert namelijk letterlijk de muziek van Radiohead naar de piano. Wat opvalt bij binnenkomst is dat het concert - de enige in Nederland - verplaatst is naar de kleine zaal van het muziekcentrum en helaas misschien net voor de helft gevuld. Het gemêleerde publiek wordt bij aanvang in een rokerige zaal getrakteerd op de subtiele klanken van Subterranean Homesick Alien. In m'n hoofd zingt Thom Yorke het liedje zachtjes mee. En zo gaat het bij alle nummers die vertolkt worden, er word niets aan toegevoegd en de pianist houd zich strikt aan het origineel, waarbij de stem van Thom York vaak wordt vertolkt door de rechterhand. De instinctmatige manier van composeren die Thom York vaak tot onnavolgbare composities heeft gebracht blijven op de piano ijzersterk overeind. Zelfs de stiltes die vallen na de laatste noot gaan door merg en been, alsof het publiek het aanvoelt en nog even wacht om vervolgens O’Riley te belonen met een overweldigend applaus. Iedereen in de zaal lijkt zijn of haar best te doen om de lege stoelen te compenseren en na tot tweemaal toe te zijn terug gekomen sluit hij af met Exit Music als teken dat het er nu echt op zit. En tijdens de laatste noten concludeer ik dat mijn mening moet worden bijgesteld. Deze ‘cover pianist’ is werkelijk adembenemend. Een echt hoogtepunt in de twee keer drie kwartier kan ik niet noemen, of het moet Paranoid Android zijn. Of misschien toch Everything in its Right Place, Karma Police of There There. Nee, het was allemaal even adembenement. Bij deze feliciteert 3V12 Eindhoven ook de prijswinnaars van de kaarten voor dit concert en we hopen dat J. van Buul, B. Camp, M. van Brussel, R. den Hartog en E. Sluiter een leuke avond hebben gehad.