Icon: om de twee/drie maanden in De Effenaar

Red Zone is dead, but drum & bass is still alive

Tekst: Niels van den Dungen, ,

Waar Red Zone ter ziele ging, rees Icon op. Een nieuw drum & bass-concept gebracht door de crew van Red Zone (Nymfo en Pressure). Deze crew wil, zij het slechts voor een aantal keer per jaar, de grootste namen binnen de drum & bass scene naar De Effenaar halen. Inmiddels zijn we aanbeland bij de derde editie van dit heuse breakbeatfestijn en ditmaal staan niemand minder dan Dillinja, Friction en Thijs de Vlieger van Noisia op het programma. Dat betekent maar één ding voor de drum & bass-liefhebber: smullen.

Red Zone is dead, but drum & bass is still alive

3VOOR12/Eindhoven heeft al eerder ruim aandacht besteed aan Icon en diens organisator Nymfo, maar nu is het tijd om het feest zelf eens aan de tand te voelen. Rond elf uur is de grote zaal van De Effenaar voor de helft gevuld en is het aan Thijs de Vlieger van van het Groningse Noisia om plaats te nemen achter de draaitafels. Noisia Noisia, de ‘rijzende ster uit Groningen’, zoals ze vaak door liefhebbers en muziekjournalisten genoemd worden. Van die drie leden die Noisia herbergt is er slechts één aanwezig om een flinke dj-set weg te geven. De overige twee leden (Nik Roos en Martijn van Sonderen) zijn alvast vertrokken naar Australië vanwege de aanstaande minitour van Perth tot Melbourne. Karakteristiek aan Noisia is dat zij zich niet beperkt tot het domein van drum & bass, maar het juist veel breder trekt dan dat. Dit hoor je ook in hun drum & bass producties terug; door de bombastische breaks en acidlijnen heen zijn invloeden uit techno, minimal en zelfs pop te horen. Het PA-systeem van De Effenaar blijkt uitermate geschikt te zijn voor de zware, beukende geluiden en weet tot ver achter in de zaal de mensen aan het dansen te krijgen. Noisia degraderen tot ‘het opwarmertje’ kan allang niet meer: de hele zaal staat zowat al op zijn kop en op de ene plek gaan mensen nog harder uit hun plaat dan op de ander. Na een dikke twee uur verlaat Thijs de Vlieger met een daverend applaus en uitzinnig gegil het strijdtoneel en maakt plaats voor Friction. Friction Friction wordt vaak beschreven als de man die het zogehete ‘neurofunk’-geluid naar het grote publiek bracht. Neurofunk is een subgenre van drum & bass, deels zijn wortels vindend in de techstep en deels in de experimenterende jaren ’60-jazz a la Miles Davis. Toch is het meest kenmerkende aspect van dit subgenre is de filter waar de bas doorheen gaat. Deze filter geeft een soortgelijk effect als een wah-wah pedaal op een basgitaar. Ondanks deze grote toeschrijving weet Friction het minst te overtuigen van de drie dj’s. De energie die Noisia de zaal bracht blijft nauwelijks gehandhaafd en slechts een kale ‘light-version’ over. De mc spuugt ondertussen de microfoon vol en probeert het publiek op te peppen door tot tig keer toe te vragen of Eindhoven wat ‘noise’ wil maken. Persoonlijk heb ik het nooit zo op mc’s, maar schijnbaar is het een essentieel onderdeel van het idee drum & bass. Maar hoe je het ook wendt of keert en hoe leuk die Pendulum mixen ook mogen klinken, de kogel is al door de kerk. Het lukt Friction niet om de toon die Noisia heeft gezet voort te zetten. Dillinja Een levende legende, de ontwerper van het Valve Sound System, labelbaas en meer dan vijfhonderd releases op zijn naam. Als er iemand binnen de drum & bass zichzelf tot statussymbool heeft verheven, dan is het Dillinja wel. Een luid gejuich galmt door de zaal wanneer Dillinja de eerste plaat op de draaitafel legt. Op dit moment is grote zaal van De Effenaar al ietwat leeggelopen en vallen en hier en daar wat gaten in het publiek. Dit maakt verder totaal niet uit voor de fans van Dillinja, zij staan vooraan en reageren stuk voor stuk enthousiast op de hiphopgekleurde breaks die de dj uit Brixton aan ze voorschotelt. Wat naast de strakke dj’s verder opvalt, is de gemoedelijke sfeer die er hangt op Icon. Deze wordt ook wel mogelijk gemaakt wanneer er een goede opkomst is zonder de gebruikelijke nadelen hiervan (zoals het lang wachten bij de wc’s of aan de bar, amper de ruimte hebben om te kunnen dansen, you name it). Als punten van kritiek kunnen de afwezigheid van een chill out ruimte en de eentonigheid van de visuals genoemd worden. Nu biedt een locatie zoals De Effenaar geen mogelijkheid tot aparte ruimten wanneer men enkel gebruik maakt van de grote zaal, toch behoort het op een trap uitrusten niet tot het ideaal. De visuals zijn niet verzorgd door een vj maar is een video van de flyer die tot vervelends toe herhaald wordt. Topmuziek, toffe sfeer, goede locatie, lekkere drukte. Kortom: een prima drum & bass feest waar elke feestganger (met enige affectie voor breaks) met een gerust hart heen kan. Vooral heengaan als je.. .. een fijn drum & bass-feest zoekt met dè namen van het moment. .. een avondje uit wil en helemaal uit je naad wilt gaan. .. je niks tegen een MC hebt die je even oppept. Eerstvolgende editie: 1 maart in de Effenaar. Met o.a. Ed Rush, Black Sun Empire en anderen.