Hij Rijdt!

Slapen in de trein was nog nooit zo fijn.

Tekst: Tijs Dijstelbloem, ,

Heel erg druk was het afgelopen donderdag, vrijdag en zaterdag niet. Maar het begin is gemaakt. De treinen moeten nu nog ontdekt worden en ook voor de gemeente Eindhoven is er nog werk aan de winkel. Maar, er rijden treinen, en daar gaat het om!

Slapen in de trein was nog nooit zo fijn.

De eerste passagiers hebben er inmiddels gebruik van gemaakt, nog niet veel maar wel enkele. Er was dan ook plaats genoeg tijdens de eerste nachtelijke rit door het Brabantse land heen. De proef duurt drie jaar en men mikt op enkele honderden passagiers extra. Die werden afgelopen weekend niet gehaald, maar gelukkig zijn ze nog niet aan het tellen. Niemand wist dus precies hoeveel mensen dit eerste weekend gebruik hadden gemaakt van de nieuwe dienst. ?Uit een inventarisatie blijkt dat vooral, hoe verassend, dat het uitgaanspubliek gebruik maakt van de nieuwe trein verbinding. En nog meer goed nieuws, het lijkt erop dat stappers niet massaal onze provincie uitvluchten maar dat er juist mensen onze kant opkomen. In Eindhoven zijn de reacties alleen maar positief, van de Effenaar tot organisaties die gebruik maken van het klokgebouw zijn laaiend enthousiast. Al blijft er natuurlijk altijd wel wat te zeiken, zo word het hoog tijd dat er een fatsoenlijke afrit komt voor het klokgebouw, want de route die men nu moet afleggen lijkt nergens op! Ook de gemeente Eindhoven kan nu een bijdrage aan een succesvol nachtnet leveren. Zo is het niet meer dan logisch dat de verdeling van de nachtvergunningen voor horeca zaken eens geherinventariseerd worden. De belangrijkste spelers in het nachtleven bezitten nu niet zo’n vergunning. Zo moeten de Effenaar en de Rembrandt hun deuren om 04:00 sluiten, terwijl zaken als de Liquid en de Backstreetz wel tot 05:00 open mogen blijven. Deze laatste twee zaken trekken nauwelijks publiek van buiten de stad, de eerste twee daarentegen wel degelijk. Wil de proef met het nachtelijke vervoer dus succesvol zijn dan moet de gemeente hier naar kijken. Het zou ook stom zijn om dit niet te doen, want een groot deel van de kosten voor dit hele project worden gedekt door de Brabantse gemeentes zelf.